Polojasno
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
Slovenský vládny špeciál do Paríža nedoletel, núdzovo pristál!
Zdielať na

Slovenský vládny špeciál do Paríža nedoletel, núdzovo pristál!

BRATISLAVA/PARÍŽ / Lietadlo s ministrom obrany Martinom Glváčom na ceste do Paríža muselo núdzovo pristáť. Krátko po štarte sa totiž na stroji objavila technická porucha. Išlo o menší stroj z letky ministerstva vnútra sovietskej výroby, ktorý mal technické problémy už v minulosti. Informáciu ako prvý priniesol portál aktualne.sk.

Minister obrany bol na ceste do Francúzska. K incidentu došlo krátko po štarte z bratislavského letiska Milana Rastislava Štefánika. Technické problémy potvrdilo televízii JOJ ministerstvo obrany.

"Pán minister, oznamujem Vám krízové pristátie z dôvodu technickej poruchy. Toto som si vypočul v skorých ranných hodinách (5:30) po 20 minútach letu do Paríža. Z poverenia prezidenta som sa mal zúčastniť na vojenskej prehliadke pri príležitosti stého výročia prvej svetovej vojny a dobytia Bastily," cituje portál aktualne.sk status ministra obrany Martina Glváča na facebooku.

Porucha na motore 

Išlo o malý špeciál Jak-40, pričom porucha sa mala objaviť na motore stroja. Lietadlo tak po asi dvadsiatich minútach letu pristálo opäť na bratislavskom letisku, odkiaľ štartovalo.

"Na jednom z motorov namerali hraničné hodnoty, posádka sa preto rozhodla pre návrat do Bratislavy," povedal riaditeľ Tlačového odboru ministerstva vnútra Ivan Netík s tým, že nešlo o poruchu. 

Jak-40 je trojmotorový prúdový stroj sovietskej výroby. S ústavnými činiteľmi lietajú dva stroje tohto typu. Podľa dostupných informácií má jeden z nich už 40 rokov, druhý je o niečo mladší. Podľa leteckých odborníkov nie je vek až taký problém, dôležitá je údržba a priebežná modernizácia.

flightradar.com

Životnosť 45 rokov

Životnosť lietadiel Jak-40 je stanovená na 45 tisíc letových hodín a 45 rokov. V prípade stroja s ministrom obrany by malo ísť o lietadlo vyrobené v roku 1979. Pre svoj vek môže lietať len na výnimku. "Výrazne prekračuje napríklad stanovené hlukové limity," povedal pre noviny.sk pilot, ktorý si želal zostať v anonymite.

Vo vládnej letke sú aj dve väčšie lietadlá sovietskeho typu TU-154M. Minister obrany letel strojom vládnej letky, hoci vzdušné sily armády majú k dispozícii stroje L-410 Turbolet.

Pozrite si vzlet Jaku-40 po označením OM-BYL:

Problémy aj v minulosti

Nejedná sa o prvého politika, ktorý mal so slovenských vládnym špeciálom problémy. Ide o stroje JAK-40 a TU-154 M.

Hrušovský ako predseda Národnej rady SR podľa vlastných slov zažil nepríjemný príbeh s vládnym špeciálom, keď pri ceste z USA museli núdzovo pristáť na Islande. "Pilot mi vtedy povedal, že máme vážnu poruchu," konštatoval Hrušovský.

Viac ako 20-ročné lietadlá, ktorými lietajú slovenskí ústavní činitelia, sú podľa neho menej bezpečné ako nové stroje a preto by Slovensko malo svoj lietadlový park obmeniť.

Reportáž Dáriusa Haraksina o lete totožného lietadla JAK-40 s kódovým označením OM-BYL do Bruselu:

Galkova zrážka s vtákmi

Dramatický let zažil aj bývalý minister obrany Ľubomír Galko, ktorý smeroval do Bosny a Hercegoviny. Jeho lietadlo sa zrazilo s vtákom. Let vojenského stroja AN-26 bol po celý čas v poriadku a prebiehal normálne. K incidentu došlo až tesne pred pristátím lietadla.

"Medzi štátmi NATO je minimum krajín, ktoré majú dve letky, takmer všetci lietajú letkou rezortu obrany," konštatoval Galko. 

Najvážnejšie poruchy vládnej letky

2013 - Pre poruchu palivového systému a prehriatie motorov odštartoval TU-154 M z Afganistanu až na tretí pokus.

2006 - Vtedajší prezident Ivan Gašparovič letel do Poľska s meškaním. TU-154 M mal problém s motorom, technikom sa poruchu podarilo odstrániť po dvoch hodinách

2005 - Vládny špeciál TU-154 M na palube s vtedajším predsedom parlamentu Pavlom Hrušovským a dnešným ministrom vnútra Robertom Kaliňákom núdzovo pristál na Islande. Dôvodom bol vážny problém s hydraulikou

2002 - TU-154 M mal neodletel z letiska v Španielsku. Odmietol totiž naskočiť jeden z motorov. Slovensko sa dočkalo medzinárodného trapasu, lietadlom sa mal totiž zviesť aj vtedajší maďarský premiér. Do Budapešti napokon cestoval komerčnou linkou.

Poznámka - Bez incidentov vojenských dopravných strojov AN-26, AN-24 a L-410, tie nie sú súčasťou letky Ministerstva vnútra určenej na prepravu ústavných činiteľov. Na rokovania do zahraničia prevážajú generalitu armády a vedenie ministerstva obrany

Súvisiace články

Najčítanejšie správy