Skoro jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Minister školstva opakovane zavádza verejnosť, tvrdí KDH
Zdielať na

Minister školstva opakovane zavádza verejnosť, tvrdí KDH

BRATISLAVA / Minister školstva podľa podpredsedníčky KDH Miroslavy Szitovej opakovane zavádza verejnosť. Minister podľa nej avizuje približne osemsto asistentov učiteľa, ktorí by mali od nového školského roku pomáhať zdravotne postihnutým deťom.

"To nie je pravda. Asistenti učiteľa budú venovať pozornosť prevažne deťom so sociálne znevýhodneného prostredia," uviedla podpredsedníčka KDH Miroslava Szitová s tým, že je veľký rozdiel medzi zdravotne postihnutým dieťaťom, zdravotne znevýhodneným dieťaťom a dieťaťom so sociálne znevýhodneného prostredia.

Asistenti učiteľa sa budú podľa Szitovej venovať prevažne deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia, nie deťom zdravotne znevýhodneným alebo postihnutým, lebo ich odborne nenahradia.

"Minister avizoval, že pozíciu asistenta budú vykonávať absolventi pedagogických fakúlt. Zverejnené minimálne kvalifikačné požiadavky na túto pozíciu sú však úplné stredné vzdelane a kvalifikačné štúdium v metodicko-pedagogickom centre, teda nie úplné vysokoškolské vzdelanie," upozornila Szitová.

"Robíme to z dôvodu že mnohí rodičia majú právo si vybrať medzi špeciálnou a základnou školou, ale v tom prípade sú s tým spojené isté nároky," konštatoval hovorca ministerstva školstva Michal Kaliňák.

Pomoc odborníka

Dieťa so zdravotným znevýhodnením je žiak so zdravotným postihnutím, alebo s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom.

Szitová tiež upozornila, že dieťa choré alebo zdravotne oslabené je dieťa s ochorením, ktoré je dlhodobého charakteru a žiak vzdelávajúci sa v školách pri zdravotníckych zariadeniach.

"Tieto deti potrebujú starostlivosť odborníka vzdelaného v odbore špeciálna pedagogika, školská psychológia, psychológia, sociálna pedagogika," zdôraznila Szitová, podľa ktorej asistent žiaka so zdravotným znevýhodnením má pomáhať dieťaťu pri prekonávaní bariér, ktoré žiak nedokáže prekonať bez pomoci z dôvodu zdravotného znevýhodnenia.

Požiadať o asistentov môžu nielen špeciálne školy, ale i základné. "Na našej škole máme asistentov učiteľa. V tomto školskom roku sme však žiadali o navýšenie o dvoch," priznáva riaditeľka špeciálnej základnej školy v Bratislave Monika Čihavská.

Spolupráca s triednym učiteľom

Žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia je podľa Szitovej žiak žijúci v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových a emocionálnych vlastností žiaka.

"Asistent učiteľa pomáha deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia pri adaptácii dieťaťa na nové prostredie, alebo pri prekonávaní jazykovej bariéry, sociálnej bariéry, pri príprave na vyučovanie," ozrejmila.

"Ich úlohou je spolupracovať s triednym učiteľom a ostatnými zamestnancami školy, rodičmi. Realita je často aj taká, že dohliadajú na disciplínu žiakov v škole a suplujú povinnosti rodičov, ktorí neposielajú deti na vyučovanie, sprevádzajú deti z domu do školy,“ dodala Szitová.

V školách od septembra pribudne 769 nových asistentov učiteľa, ktorí budú pomáhať pri práci so zdravotne postihnutými žiakmi. V súčasnosti v školách pôsobí 736 asistentov, ich počet sa tak od nového školského roka viac než zdvojnásobí.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy