Kaliňák a Galko sa do seba pustili, pre lietadlá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Minister vnútra Robert Kaliňák a poslanec Ľubomír Galko sa na branno-bezpečnostnom výbore parlamentu hádali o vládnej letke. Kým Galko navrhuje zlúčiť letky ministerstva vnútra a obrany, podľa Kaliňáka by sa tým nič nevyriešilo.
"Držať dve letky pre štát ako Slovensko je luxusom, zlúčenie by prinieslo úsporu," vyhlásil Galko. Minister Kaliňák na margo toho povedal, že každý štát potrebuje pod ministerstvom vnútra letku, pretože lietadlá a vrtuľníky potrebujú aj policajti a hasiči.
Druhá vec je podľa Kaliňáka preprava ústavných činiteľov a poskytovanie humanitárnej pomoci. "Ministerstvo vnútra nepotrebuje mať veľké lietadlá, musíme mať ale civilnú kapacitu na prepravu občanov," skonštatoval Kaliňák.
Minister sa nebráni tomu, aby politici lietali pod rezortom obrany, nič sa tým však podľa neho nevyrieši. "Ak by sa presunuli na ministerstvo obrany veľké dopravné lietadlá, nič sa tým neušetrí, lebo rezort obrany nemá civilných pilotov," povedal.
Čo sa týka humanitárnych letov do krízových oblastí, Slovensko nemá národného prepravcu, tak sa lieta pod rezortom vnútra. Podľa Kaliňáka sa takéto lety jednoduchšie vybavujú pre civilné lietadlá než pre vojenské.
Hlboko do vrecka
Kaliňák poslancov výboru informoval o dvoch ponukách na obmenu lietadiel. Taliansko ponúka rezortu vnútra lietadlo Airbus 319 a menší Falcon za dvadsať miliónov eur. "Toľko peňazí nemáme," priznal.
Druhá ponuka prišla od rakúskej charterovej spoločnosti. Za sedem miliónov eur a naše dva stroje Jak-40 by štát dostal dve stredne veľké lietadlá Fokker 100. Výhodou tejto ponuky je podľa Kaliňáka to, že Fokker má servisné stredisko na bratislavskom letisku. Ponúkané stroje sú vyrobené v roku 1991 a 1992, ale v roku 2007 boli na generálnej oprave, využívať by sme ich mohli najbližších 15 rokov.
Ruský Tupolev 154 M, s ktorým sa momentálne lieta, by sa potom využíval ako nákladiak. Druhé, ktoré je odstavené na bratislavskom letisku, by išlo do múzea. Obnovenie jeho letuschopnosti by stálo asi toľko, koľko vychádza ponuka z Rakúska.
Prinesie analýzu ponúk
Kaliňák povedal, že nechce z výmeny lietadiel robiť politiku, preto chce politický konsenzus. "Prišiel som sa poradiť," povedal.
Bývalý minister Galko vyhlásil, že takýto nákup nepodporuje a trvá na zlúčení letky vnútra a obrany.
Poslanec Martin Fedor na margo toho vyhlásil, že ak má zostať zachovaný koncept dvoch letiek, tak spomínaná ponuka nie je nevýhodná. Výbor si vypýtal od Kaliňáka analýzu oboch ponúk a tiež prehľad o tom, aký systém letiek využívajú európske krajiny.