Vládny špeciál nepoletí do Nepálu, nevie vzlietnuť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Ministerstvo vnútra aj napriek úprimnej snahe nebude môcť vyslať špeciál TU-154 M pre mŕtvych slovenských občanov a turistov.
Špeciál TU-154 M nie je momentálne z technických príčin schopný letu a pre dva menšie špeciály JAK-40 by bol takýto let technicky náročný. Vládny špeciál TU-154M s kódovým označením OM-BYO, máva vážne problémy s motorom, hoci ho modernizovali za takmer 7 miliónov dolárov.
Stroj zo Sovietského zväzu
Stroj vyrobili ešte v bývalom Sovietskom zväze. Modernizáciou prešiel pred viac ako piatimi rokmi, peniaze išli najmä na protikolízny systém. Ten mašina vôbec nemala. V poslednom čase sa opakujú problémy s jeho prídavným motorom, ktorý primárne napája elektronické systémy lietadla či klimatizáciu.
Z Kandaháru sa mu podarilo vzlietnuť až na tretí pokus. Pilotovi sa pre extrémne poveternostné podmienky nedarilo naštartovať motor číslo tri.
Aj menšie majú problém
Problém s vládnym špeciálom nastal aj pred tromi mesiacmi na ceste ministra obrany Glváča z Bratislavy do Paríža. Krátko po štarte sa totiž na stroji objavila technická porucha. Išlo o menší stroj z letky ministerstva vnútra sovietskej výroby, ktorý mal technické problémy už v minulosti.
Išlo o malý špeciál Jak-40, pričom porucha sa mala objaviť na motore stroja. Lietadlo tak po asi dvadsiatich minútach letu pristálo opäť na bratislavskom letisku, odkiaľ štartovalo.
"Na jednom z motorov namerali hraničné hodnoty, posádka sa preto rozhodla pre návrat do Bratislavy," povedal riaditeľ Tlačového odboru ministerstva vnútra Ivan Netík s tým, že nešlo o poruchu.
"Máte pocit, že ste v archaickom stroji," opisuje reportér TV JOJ Richard Juriš, ktorý býva často v novinárskom sprievode politikov na ich cestách po svete.
Pozrite si reportáž redaktorky Dany Strculovej z 12. júla 2013: