Toaletný papier, múka či pivo. Tieto výrobky kupujú Slováci najčastejšie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Podľa výsledkov prieskumu spoločnosti GfK kupujú Slováci najčastejšie toaletný papier, múku a pivo. Až polovicu obsahu nákupných košíkov pritom tvoria slovenské produkty. Tretinu české a štvrtinu poľské.
Viacerí Slováci sa však pri nakupovaní nepozerajú na zadné strany obalov či krajinu pôvodu. "Rozhodujúca je cena," prezradila nakupujúca.
Nájdu sa ale aj takí, pre ktorých je dôležitá nie cena, ale krajina pôvodu. preferujú totiž slovenské bio výrobky. "Ovocie a zeleninu si objednávame od lokálnych farmárov," ozrejmuje ďalšia nakupujúca.
Podľa výsledkov prieskumu uprednostňuje v košíkoch domáce produkty takmer päťdesiattri percent Slovákov.
"Medzi kategórie kde nakupujeme najviac slovenských tovarov patrí múka, toaletný papier, pivo, vody a mlieko," dodáva Veronika Némethová z GfK.
"Medziročný nárast je desať percent," dopĺňa predsedníčka združenia Bohumila Tauchmannová.
Autorom projektu sa číslo zdá nízke, preto s podporou ministerstva hospodárstva chcú, aby Slováci každý rok 16. októbra pýtali v obchodoch, kaviarňach či reštauráciách len slovenská výrobky.
"Uvedomujeme si, že spotreba slovenských výrobkov bude mať za následok podporu celej ekonomiky," uviedol Tomáš Kakula z ministerstva hospodárstva.
Americký patriotizmus
O Američanoch je známe, že sú jedny z najväčších patriotov na svete. Spojené štáty tak môžu ísť Slovákom v nakupovaní domácich výrobkov príkladom.
Podľa minuloročnej správy Organizácie spotrebiteľov USA až sedemdesiatosem percent obyvateľov uprednostňuje domáce výrobky. Cena ich pritom nezaujíma.
"Verím v silu našej ekonomiky, preto ju aj podporujem," uviedol hrdý Kalifornčan.
Až šesťdesiatim percentám spotrebiteľov v Spojených štátoch prekáža, že výrobky v rozvojových krajinách vyrábajú deti.
"Preto radšej kupujem veci ´made in USA´. Na prácu otročia deti, čo sa mi nepáči," dodala Kalifornčanka.
Britský shopping
Angličania sa netaja tým, že nakupovanie milujú. Nevadí im, že pritom podporujú ekonomiky iných štátov.
Takmer polovica potravín na ostrovoch totiž pochádza z iných, najmä európskych krajín. Väčšina produktov sa dováža z Dánska či Španielska.
"Všetko je to o cene. Ak viem nakúpiť lokálne, tak nakúpim. Ale musím sledovať peňaženku. Ak niečo kúpim lacnejšie, nemám problém s tým, že sú to potraviny zo zahraničia," priznala Britka.
Briti dovážajú potraviny, ktorých hodnota sa pritom ráta v biliónoch. Tamojší politici sa snažia na obyvateľov vyvíjať síce tlak, aby uprednostnili domáce výrobky, ale domáci sa rozhodujú podľa ceny.
"Snažím sa kupovať lokálne potraviny. Ak však nájdem lepšie a lacnejšie produkty z iných krajín, nakúpim aj také," priznáva Britka.