Máme najdrahšiu naftu, mimo Slovenska tankujú aj prepravné firmy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vysoké ceny pohonných hmôt vyháňajú motoristov tankovať za hranice. Nerobia to pritom iba obyvatelia prihraničných obcí, ale aj veľké prepravné firmy a ich kamióny.
Prepravné spoločnosti dokážu na jednej plnej nádrži za hranicami ušetriť aj 100 eur. "Jeden kamión má zhruba 1 000 litrovú nádrž a pri takomto množstve si to už veľmi rýchlo spočítate," hovorí dopravný konzultant Maroš Palesch.
Ak nemusia, netankujú
"Slovenskí dopravcovia ak nemusia, tak na Slovensku netankujú," tvrdí generálny tajomník Česmad Slovakia Pavol Reich. Čerpacím staniciam s takýmito cenami sa údajne vyhýbajú aj kamióny, ktoré cez Slovensko iba prechádzajú.
"Aj zahraniční dopravcovia si veľmi dobre vedia vypočítať koľko stojí nafta na Slovensku, v Česku alebo v Rakúsku, takže aj oni tankujú tam, kde je to lacnejšie," myslí si Reich.
Zníženie spotrebných daní
Slovenský predajcovia pohonných hmôt prichádzajú o zisky z desaťtisícov litrov nafty, ktoré by pri nižších cenách možno dokázali predať a v mínuse tým zostáva aj štátny rozpočet, do ktorého neputujú dane z ich predaja.
"Určite by stálo za zamyslenie, či by nebolo výhodnejšie prehodnotiť zníženie spotrebných daní, naštartovať predaj, čím by sa do rozpočtu v konečnom dôsledku dostalo viac peňazí," tvrdí analytik J&T banky Stanislav Pánis.
Vývoj cien
Ministerstvo financií takýto krok odmieta. Po roku 2010 už Slovensko vo výške daní oproti okolitým štátom nevytŕča. Problém je v cene pohonných hmôt, ktoré sa u nás stále držia podstatne vyššie.
"Minister financií sa stretne s ministrom hospodárstva a predstaviteľmi Slovnaftu, aby nás informovali o tom, akým spôsobom reagujú na vývoj cien ropy na svetových trhoch," informuje hovorkyňa ministerstva financií Alexandra Gogová.
Pozrite si reportáž: