Oblačno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Prepojenie škôl s praxou chcú koordinovať zamestnávtelia
Zdielať na

Prepojenie škôl s praxou chcú koordinovať zamestnávtelia

BRATISLAVA / Dokončiť školu a okamžite sa zamestnať. Taký scenár by na Slovensku privítali úrady práce aj samotní zamestnávatelia. Riešením momentálnej situácie, ktorá je odlišná, by mohlo byť duálne vzdelávanie a nové školy, ktoré by boli tesnejšie prepojené na podniky.

"Už naši predkovia dávno vedeli, že remeslo má zlaté dno. V ostatných rokoch sme však na to akosi zabudli," myslí si minister školstva Juraj Draxler.

Nový duálny zákon by mal pomôcť najmä zamestnávateľom. "Je to pre nich oveľa lacnejšie ako dnes, keď si musia zamestnancov vyškoľovať takmer z nuly," myslí si Draxler.

Obavy zo zmeny

Stavovské a profesijné organizácie zastupujúce zamestnávateľov ale vyjadrili obavu o vykonateľnosť pripravovaného zákona o odbornom vzdelávaní.

Ako povedal Jaroslav Holeček zo Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, zamestnávateľské zväzy nemajú problém s návrhom zákona, ktorý je v legislatívnom procese. Holeček sa obáva toho, že celú koordináciu systému na seba prevezme štát, bez súčinnosti so zamestnávateľskými zväzmi.

Duálne vzdelávanie musí byť podľa zamestnávateľov združených v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu v súčinnosti štátu a stavovských a profesijných organizácií.

Podľa Holečka je dôležité, aby zákon bol vykonateľný. Pre zamestnávateľov pritom boli dôležité dve podmienky. Prvou je, aby zamestnávatelia vstúpili do duálneho systému vzdelávania, čiže aby mali motiváciu pre vstup.

Metodická pomoc

Druhou je potreba jednotnej koordinácie a postupu zamestnávateľov. "V tomto máme rozpor s niektorými zamestnávateľskými organizáciami, ktoré vstúpili do tohto procesu," uviedol Jaroslav Holeček zo Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.

"Snažili sme sa prijať kompromis. Definovali sme, že je pre nás prijateľné, ak koordinačnú rolu na seba prevezme štát, ale za úzkej súčinnosti so zamestnávateľskými zväzmi," dodal Holeček s tým, že posledná diskusia na ministerstve školstva nepriniesla uspokojivé riešenie.

V prípade, že by rolu zamestnávateľských zväzov obmedzili iba na pasívnych sledovateľov, tak duálny systém by podľa Holečka nemohol byť duálnym systémom. Celý systém duálneho vzdelávania podľa Holečka sa nemôže dohadovať s jednotlivými zamestnávateľmi.

"Je pre veľkých aj pre malých podnikateľov a niekto tú činnosť musí koordinovať. Nie je pritom možné, aby to všetko koordinovalo ministerstvo školstva. K tomu potrebuje zamestnávateľov a organizovaných zamestnávateľov," hovorí Holeček. Systém podľa neho musí preveriť každého zamestnávateľa ešte pred vstupom do systému, či má na to podmienky.

Metodická pomoc by mala byť podľa Holečka zo strany zamestnávateľskej organizácie, ktorá by mala byť špeciálne vytvorená pre koordináciu duálneho systému vzdelávania. Holeček zároveň povedal, že niektoré veľké organizácie nevidia potrebu koordinovania celého systému. Dodáva však, že treba myslieť aj na malé a mikrofirmy, ktoré musia mať tiež zabezpečenú možnosť vstupu do systému.

Zákonný rámec

Parlament už koncom januára posunul návrh zákona o odbornom vzdelávaní do druhého čítania. Cieľom návrhu je pripraviť novú komplexnú právnu úpravu celej problematiky odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách.

Návrh zákona tiež upravuje typy stredných odborných škôl, overenie spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania a dáva legislatívny rámec duálnemu vzdelávaniu. Inšpiráciou pre ministerstvo školstva boli pozitívne skúsenosti s duálnym vzdelávaním v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku ako aj pôsobenie firiem z týchto krajín na Slovensku.

V systéme duálneho vzdelávania sa žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa. Žiak tak absolvuje praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. Vstup zamestnávateľov do odborného vzdelávania a prípravy je riešený aj prostredníctvom plánovania vzdelávacích potrieb trhu práce a spoluúčasťou pri tvorbe nového obsahu vzdelávania.

Pozrite si reportáž Michala Rybanského:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy