Dlžoby Váhostavu sa odpíšu, nové vedenie chce stavebníka zachrániť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / S menom spoločnosti Váhostav sa spájajú miliónové dlžoby, hrozba konkurzu a aj niekoľko trestných oznámení. Nové vedenie spoločnosti sa ju snaží zachrániť. Šéfovia firmy ale majú pocit, že médiá sa ich problémom venujú príliš a často pritom uvádzajú nepravdivé údaje.
"Reštrukturalizačná správkyňa má od štvrtka tridsať dní na to, aby zvolala schôdzu veriteľov. Váhostav bude ďalej fungovať podľa reštrukturalizačného plánu alebo skončí v konkurze. Všetko závisí od hlasovania na schôdzi veriteľov," informoval generálny riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík. Váhostav v stredu predložil upravený plán reštrukturalizácie, objem peňazí, ktoré má splatiť veriteľom, sa nezmenil.
Prehnaná pozornosť médií
Váhostav má z dlhu voči svojim dodávateľom vo výške 104 68 miliónov eur zaplatiť iba 15,7, teda 15 percent za päť rokov. Zo záväzkov voči nim si tak odpíše 85 percent. Spoločnosť má všetkým veriteľom splatiť spolu takmer 44 miliónov eur, teda 32,30 percent záväzkov, pričom bankám uhradí pohľadávky v plnej výške. S vyplácaním časti záväzkov plánuje začať v budúcom roku.
Šéf Váhostavu upozornil, že pozornosť médií voči spoločnosti je prehnaná a táto téma je podľa neho už skôr politická ako odborná. "Mám na mysli najmä opozičných politikov, ktorí si na tom robia svoju kampaň. Veľmi ma mrzí, že práve Váhostav sa dostal do tejto pozície," povedal Moravčík. "Môže to dopadnúť všelijako, ale mrzí ma to minimálne za 1 500 zamestnancov, ktorí vo Váhostave pracujú a nezaslúžia si to," uviedol.
Široký neukradol nič
Moravčík je presvedčený, že v minulosti sa v spoločnosti urobilo veľa chýb. Generálnym riaditeľom Váhostavu je od 1. októbra 2014. Spoločnosť podľa nového riaditeľa odvtedy podala niekoľko bližšie nešpecifikovaných trestných oznámení.
"Peniaze prišli do Váhostavu zo schránkových firiem," povedal Moravčík v súvislosti s cyperskou firmou Efelan Trading, ktorá spoločnosti poskytla 7 miliónov eur. "Keď som si pozeral výkazy, celé účtovníctvo som ešte nepozrel, tak zo spoločnosti pán Široký neukradol nič. Spoločnosť za posledné tri roky vykazuje stratu a tá vznikla zo stratových zákaziek," dodal Moravčík. V súčasnosti je podľa neho spoločnosť stabilizovaná a za jediný rušivý moment považuje veľkú mediálnu kampaň. Ďalších päť schránkových firiem poskytlo spoločnosti 13 mil. eur.
Strata 12,41 miliónov eur
Váhostav dosiahol v roku 2014 objem výroby 125,79 milióna eur, z toho v prvom polroku 45,31 milióna a v druhom 80,48. Spoločnosť vykázala vlani stratu 12,41 milióna eur, pričom v prvom polroku predstavovala 8,59 a v druhom 3,82 milióna eur.
Z objemu nezabezpečených pohľadávok obchodných partnerov Váhostavu pripadá na právnické osoby a ostatných 100,35 milióna eur (95,87 percenta) a na fyzické osoby, teda živnostníkov 4,31 milióna eur (4,13 percent). Do reštrukturalizácie Váhostavu sa prihlásilo celkovo 689 subjektov, z toho 599 právnických osôb a ostatných 90 fyzických osôb.
Prvá slovenská tunelárska
Predpokladaný konečný objem pohľadávok všetkých veriteľov voči Váhostavu v reštrukturalizácii je 136 miliónov eur, pričom spolu so žalobami je to 451 milióna eur. Pre Váhostav naďalej pracuje vyše 80 percent dodávateľov spred začiatku reštrukturalizácie.
Spoločnosť Váhostav - SK, a. s. bola založená vo februári 1993 a so svojím predchodcom má vyše šesťdesiatročnú históriu. Základné imanie firmy je 20 miliónov eur, jej akcionárom je spoločnosť Finasist, a. s. veľkopodnikateľa Juraja Širokého.
Spoločnosť má súčasný názov od apríla 2001, dovtedy fungovala pod menom Prvá slovenská tunelárska, a. s. Sídlo mala najprv v Bratislave, od apríla 2000 v Žiline a od júla 2014 opäť v Bratislave. V spletitej štruktúre vlastníkov Váhostavu sú Druhá strategická, a. s., Prvá strategická, a. s., ako aj štyri schránkové firmy na Novom Zélande a dve na Cypre i päť fyzických osôb z Kostariky.
Téme sa venuje redaktor Daniel Levický Archleb: