Jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
K vlakovému nešťastiu nemuselo prísť, keby si Česi splnili povinnosti
Zdielať na

K vlakovému nešťastiu nemuselo prísť, keby si Česi splnili povinnosti

BRATISLAVA / Česko sa stále spamätáva z tragédie, ktorá má už tri obete. Polícia už poľského vodiča kamióna obvinila a bude žiadať jeho väzobné stíhanie. Objavili sa však aj informácie, že k tragédii vôbec nemuselo prísť, keby si naši susedia splnili svoje povinnosti.

Podľa psychológa mohli vodičove správanie ovplyvniť horúčavy, ale aj panika, ktorá uňho nastala po tom, čo ostal uväznený medzi závorami. "V poslednej chvíli sa kamiónom pohol, zábrany sú stavané tak, že by ich mohol preraziť," vysvetľuje psychológ Karol Kleinmann.

Ak by ich prerazil, alebo by ich zablokovala napríklad jeho korba, či kabína, spustilo by sa zabezpečenie, ktorého výsledkom môže byť až zastavenie vlaku. Závory ostali riadne spustené, a tak uňho prišlo k skratu.

Bezpečnosť

Takmer okamžite po nehode sa začalo hovoriť o bezpečnosti na železniciach. Bezpečnostní experti teraz analyzujú, či v danom úseku vôbec priecestie malo byť. Ide totiž o trať, kde idú vlaky 160 kilometrovou rýchlosťou.  Podobne ako u nás.

"V zmysle platnej európskej legislatívy nemôžeme budovať úrovňové križovania, to znamená, že tam už sa vôbec nebudujú železničné priecestia, ale budujú sa už len nadjazdy alebo podjazdy," vysvetľuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Zrušené priecestia

Na hlavnom ťahu Bratislava-Košice, kde je trať prispôsobená na 160 kilometrovú rýchlosť, železničné priecestia nenájdete. Hovoríme len o úseku medzi bratislavskou Račou a Trenčínom. Železnice tu museli zrušiť 46 priecestí. Za posledných 10 rokov ich celkovo na našich železniciach ubudlo takmer 400. Medzi Ostravou a miestom, kde sa nehoda stala, je ich stále 8.

"Všetky tragické nehody na železničných priecestiach za posledných 10 rokov spôsobili účastníci cestnej premávky nevhodným správaním," dodáva Pavlíková.

Téme sa venuje redaktor Dárius Haraksin:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy