Slovenskí piloti majú málo nalietaných hodín, varujú odborníci
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Po páde vrtuľníka Mi1-17 na východe Slovenska sa uvažuje o technickej spôsobilosti stroja. Ozývajú sa vojenskí experti. Poukazujú nielen na technickú spôsobilosť, ale aj na výcvikové možnosti slovenských pilotov. Podľa viacerých nespĺňame štandardy NATO.
Vrtuľník Mi-17 je sovietskej výroby. Kritizujú ho piloti, vojenskí experti aj politici. Okrem nápisov v azbuke je problémom aj pristávanie v teréne pre jeho slabšiu variabilitu. Pilot pod seba nevidí.
Prvé stroje na jar
Ministerstvo práve nakupuje americké vrtuľníky Black Hawk UH-60M za viac ako 300 miliónov eur. Majú prístrojovú dosku, digitálny systém riadenia, absorbujú podstatne väčšie nárazy.
Technické prvky výrazne znižujú záťaž pilotov. V neposlednom rade je ich údržba lacnejšia. Prvé stroje by k nám mali prísť na jar.
Kým sa vyšetrí utorkové nešťastie vrtuľníka, Mi-17 nebudú lietať. "Dokiaľ nemôžeme vylúčiť iné príčiny tak by nebolo zodpovedné pustiť vrtuľníky do ďalšieho výcviku takže bude letecký výcvik prerušený, pokiaľ sa týka výcviku vrtuľníkov na tie primárne účely," uviedol 2. zástupca náčelníka Generálneho štábu Ozbrojených síl Pavel Macko.
Málo nalietaných hodín
Zatiaľ nie je známe, či za nehodu môže technický stav. Spadnutý vrtuľník mal životnosť do roku 2020. "Bol vyrobený v roku 1985. Absolvoval tri generálne úpravy. Posledná bola vykonaná v roku 2011," uviedol brigádny generál Milan Korba.
Podľa analytikov je tu ale vážnejší problém. Počet nalietaných hodín našich vojenských pilotov. Vrátane tých, ktorí včera spadli. "To je asi polovica z toho, čo vyžaduje severoatlantická aliancia od pilotov, v rámci minimálnych noriem, ktoré stanovila," tvrdí bezpečnostný analytik CEPI Jaroslav Naď.
Aj keby chceli, lietať nemôžu. Dôvodom sú najmä peniaze na údržbu vrtuľníkov. "V každom prípade by pilot reagoval a bude vždy reagovať tak, ako to má nacvičené. Čím viac cvičí, tým bude lepšie pripravený na krízové situácie," dodáva Naď.
Finančné možnosti
Nejde o kritiku funkcionárov. Problémom sú naše finančné možnosti a nastavenie systému. "Vôbec nejde o štandardy NATO. Ide tu o to, aby to bolo bezpečné pre našu krajinu," tvrdí bývalý elitný vojenský pilot Peter Švec.
"Dlhodobo sú nálety našich pilotov extrémne nízke a hlavne sú extrémne nízke nálety na jednu leteckú katastrofu. To je signál extrémne nezdravej inštitucionálnej kultúry," dodal Švec.
Pozrite si priložené video:
Pád vrtuľníka Mi-17