Skoro jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Zlaté autá s nereálnou spotrebou zakážu, prototypy otestujú v premávke
Zdielať na

Zlaté autá s nereálnou spotrebou zakážu, prototypy otestujú v premávke

BRATISLAVA / Pri testovaní emisií, automobilky využívajú takzvané zlaté auto. Ide o prototyp, ktorý v laboratórnom prostredí splní všetky bezpečnostné aj emisné normy a spotrebu vozidla stlačí na minimum. V budúcnosti budú musieť prototypy áut obstáť v reálnej premávke.

Každý nový typ vozidla musí, ešte predtým ako sa dostane na trh, prejsť homologizačným procesom. "Výrobca vyvinie nové vozidlo, nový motor, nový pohon, ktorý musí prejsť schvaľovacím procesom. To znamená, že musí dokladovať, že plní bezpečnostné požiadavky stanovené na vozidlo, že plní ekologické požiadavky stanovené na vozidlo, všetko sa to deje v skúšobných laboratóriách a až keď toto dokladuje, národná autorita niektorého členského štátu ho schváli, teda udelí mu homologizáciu, až potom môže tieto vozidlá uviesť na trh," vysvetľuje proces generálny riaditeľ spoločnosti SEKA, ktorá zabezpečuje emisné merania pre ministerstvo dopravy Peter Lenďák.

Meranie spotreby

Podvádzať sa dá tak, že automobilka vyrobí takzvané "zlaté auto". Prototyp, ktorý v laboratórnom prostredí splní všetky bezpečnostné aj emisné normy a spotrebu vozidla stlačí na minimum.

"V tomto prípade - ak sa napríklad jedná o meranie spotreby - tak sa pristaví vozidlo v najnižšej výbave, s najužšími pneumatikami, to znamená také vozidlo, ktoré má najnižšie jazdné odpory a najnižšiu hmotnosť, aby vykázalo čo najnižšiu spotrebu," vysvetľuje Lenďák.

Prvý na svete

V prípade emisií dokázal výrobca auto nastaviť tak, aby malo počas testovania menší výkon a tým splnilo všetky emisné normy. Ale v bežnej prevádzke ich prekročilo o neuveriteľné hodnoty. "Volkswagen je prvý na svete, ktorý toto priznal a povedal - urobili sme to tak," tvrdí riaditeľ.

Proces homologizácie sa sprísni a presunie sa zo sterilných laboratórií na cesty. Mobilné merania majú znížiť riziko softvérových úprav pri meraní emisií aj podvodov pri udávaní spotreby vozidla.

Presnejší cyklus

Napríklad pri testovaní auta so super utesnenými dverami a bez spätných zrkadiel kvôli zníženiu odporu v jazde.

"Môžem povedať, že ten nový cyklus bude možno presnejší, reálnejší, ale otázne je, čo sa dosiahne. Pokiaľ mám informácie, tak ani tento nový test nevylučuje, že bude na ňom použité takzvané zlaté auto," dodáva hovorca zastúpenia EK na Slovensku Andrej Králik.

Pozrite si diskusiu k danej téme:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy