Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Od januára 2016 diaľničná známka po novom
Zdielať na

Od januára 2016 diaľničná známka po novom

Zdroj: SkyToll

BRATISLAVA / 1. január zvykne motoristom prinášať viac či menej príjemné novinky. Výnimkou nebude ani rok 2016. Pre vozidlá s povinnosťou úhrady diaľničných známok sa stane súčasťou jazdy po slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách nová forma diaľničnej známky.

Pôjde o elektronickú diaľničnú známku, ktorú nedostane vodič alebo majiteľ vozidla, zjednodušene povedané zákazník, do ruky, nebude ju lepiť na čelné sklo a o rok prácne zoškrabovať dole. Pre elektronickú diaľničnú známku nebude potrebné ísť na „benzínku“ lebo, keď ju zákazník bude potrebovať, omnoho pohodlnejšie si ju kúpi cez internet alebo mobilný telefón.

Dokonca i potvrdenie o kúpe diaľničnej známky (daňový doklad) môže dostať zákazník aj v elektronickej podobe prostredníctvom emailu a nemusí ho počas jazdy po spoplatnených diaľniciach a rýchlostných cestách nosiť so sebou, ako je to dnes v prípade kontrolného ústrižku. Okrem toho elektronická diaľničná známka sa nikdy nevypredá a pri jej nákupe zákazník neriskuje už ani to, že by si zakúpil falošné diaľničné známky.

Obchodných a komunikačných kanálov, prostredníctvom ktorých zákazník môže uhradiť elektronickú diaľničnú známku na rok 2016, overiť si platnosť už kúpenej eznámky na rok 2016, prípadne získať informácie súvisiace s eznámkou je niekoľko. Líšia sa však od seba rozsahom poskytovaných zákazníckych služieb. Inak povedané, nie každý obchodný a komunikačný kanál je možné využívať pre každú službu rovnako.

Obchodné miesta (najčastejšie na vybraných čerpacích staniciach) sú klasickým obchodným a komunikačným kanálom. Sú označené logom „eznámka“. Zákazník v nich bude môcť uhradiť eznámku v hotovosti alebo bezhotovostne „bankovou“ platobnou kartou. Okrem toho na obchodnom mieste zákazník získa informácie všeobecnej povahy o povinnosti uhradiť eznámku, o typoch a cenách eznámok na rok 2016 a o postupe pri uplatňovaní zákazníckeho podania – podnetu, žiadosti či reklamácie. Aktuálny zoznam obchodných miest je k dispozícii na internetovom portáli www.eznamka.sk.

Špeciálnym druhom obchodného miesta sú tzv. vybrané obchodné miesta. Je ich celkovo 8 a sídlia v krajských mestách v rámci Slovenskej republiky. Ich adresy sú k dispozícii na internetovom portáli www.eznamka.sk. Vybrané obchodné miesta okrem úhrady eznámky (v hotovosti alebo bezhotovostne „bankovou“ platobnou kartou) a poskytovaní informácií všeobecnej povahy zabezpečujú aj ďalšie služby. Prijímajú žiadosti a podklady nevyhnutné na registráciu vozidla alebo jazdnej súpravy oslobodených od úhrady diaľničnej známky do centrálnej evidencie úhrad diaľničných známok. A taktiež prijímajú žiadosti o vykonanie zmeny údajov v evidencii úhrady diaľničnej známky v prípade, ak dôjde k zmene evidenčného čísla vozidla (EČV) a/alebo krajiny registrácie vozidla (tzn. nemení sa samotné vozidlo a ani typ a doba platnosti diaľničnej známky). Táto služba sa vzťahuje, samozrejme, aj na prípojné vozidlá, ak je potrebná zmena v evidencii úhrady diaľničnej známky z tých istých dôvodov ako u vozidiel. Podrobnejšie informácie o postupe podávania žiadostí a o typoch dokladov potrebných na registráciu vozidla alebo jazdnej súpravy oslobodených od úhrady diaľničnej známky, resp. o postupe podávania žiadostí o vykonanie zmeny údajov v evidencii úhrad diaľničných známok, ako aj o podmienkach, za ktorých prevádzkovateľ systému túto zmenu údajov vykoná, sa nachádzajú na internetovom portáli www.eznamka.sk.  

Novinkou medzi obchodnými a komunikačnými kanálmi sú samoobslužné zariadenia. S tými sa ale zákazníci stretnú skôr výnimočne a pôjde prevažne o vozidlá prichádzajúce zo zahraničia, pretože samoobslužné zariadenia – automaty pripomínajúce bankomat – sú umiestnené najmä na hraničných priechodoch na vstupe do Slovenskej republiky. Ich prostredníctvom je možné uhradiť eznámku a zaplatiť za ňu bezhotovostne „bankovou“ platobnou kartou, overiť si obdobie platnosti už kúpenej eznámky a získať všeobecné informácie o povinnosti úhrady eznámky, o typoch a cenách eznámok a pod.

Podstatne technologicky progresívnejším a komfortnejším obchodným a komunikačným kanálom je internetový portál (www.eznamka.sk), ktorý je okrem slovenčiny dostupný aj v angličtine, nemčine, maďarčine, poľštine a v ruštine. Cez tento kanál môžu zákazníci „z tepla domova“ uhradiť eznámku alebo urobiť hromadnú úhradu viacerých diaľničných známok, ktorá je určená podnikateľským subjektom s viacerými vozidlami. Úhrada cez internetový portál je, logicky, možná bezhotovostne, a to platobnou „bankovou“ kartou. Na portáli zákazník nájde aj všetky podrobné informácie všeobecnej povahy o systéme elektronických diaľničných známok v Slovenskej republike. Cez internetový portál je možné tiež overiť platnosť diaľničnej známky, podať žiadosť o zmenu v evidencii úhrady diaľničnej známky v prípade, ak nastane zmena evidenčného čísla vozidla alebo krajiny registrácie vozidla (aj prípojného vozidla). Zákazník cez internetový portál môže podať aj iné typy žiadostí, reklamácie, podnety a sťažnosti. Veľmi dôležitý bude internetový portál pre tých, ktorí budú podávať žiadosť a podklady na registráciu vozidla alebo jazdnej súpravy oslobodených od úhrady diaľničnej známky do centrálnej evidencie úhrad diaľničných známok. Od 1. januára 2016 bude tieto žiadosti možné podať okrem vybraných obchodných miest v krajských mestách aj priamo cez internetový portál www.eznamka.sk. Od tohto dátumu už nebude možné požiadať o oslobodenie vozidla prostredníctvom pošty.

Na bezhotovostnú úhradu eznámky, overenie obdobia platnosti už zakúpenej eznámky, podanie reklamácií, sťažností a podnetov alebo na získanie všeobecných informácií o povinnosti alebo o výške úhrady diaľničnej známky je možné využívať aj bezplatnú mobilnú aplikáciu „eznamka“ určenú pre mobilné zariadenia – smartfóny a tablety. Tá je k dispozícii pre operačné systémy iOS aj Android a okrem slovenčiny je dostupná aj v angličtine, nemčine, maďarčine, poľštine a v ruštine.

V poradí, ale nie v dôležitosti, posledným obchodným a komunikačným kanálom je zákaznícka linka (call-centrum). Po zavolaní na telefónne číslo 02 32 777 777 (pre volania zo zahraničia +421 2 32 777 777) si volajúci môže overiť obdobie platnosti uhradenej eznámky, požiadať o opakované zaslanie „Potvrdenia o úhrade diaľničnej známky“, ktoré je zákazníkovi doručené v elektronickej podobe, podať reklamáciu, sťažnosť alebo podnet a získať všeobecné informácie o povinnosti alebo o výške úhrady eznámky – a to nielen v slovenčine, ale aj v angličtine, nemčine, maďarčine, poľštine a v ruštine.

Dobrá správa je, že aj z obchodných a komunikačných kanálov 21. storočia, teda internetového portálu www.eznamka.sk a mobilnej aplikácie „eznamka“, po zadaní emailovej adresy zákazník dostane vo formáte PDF daňovo uznateľný doklad „Potvrdenie o úhrade diaľničnej známky“.

Na záver opäť informácia pre zákazníkov, na ktorých sa vzťahuje povinnosť úhrady diaľničnej známky. Elektronické diaľničné známky na rok 2016 je možné kúpiť bez stresu a pohodlne v predpredaji už teraz počas decembra 2015, a to prostredníctvom všetkých obchodných kanálov – cez internetový portál www.eznamka.sk, mobilnú aplikáciu „eznamka“, v sieti obchodných miest (najčastejšie čerpacích staníc) aj vybraných obchodných miest (v krajských mestách), ktorých zoznam je na portáli www.eznamka.sk, aj cez samoobslužné zariadenia na hraničných priechodoch na vstupe do Slovenskej republiky.

Všetky ďalšie podrobné informácie o elektronickej diaľničnej známke nájdu zákazníci na internetovom portáli www.eznamka.sk.

Najčítanejšie správy