Nultý obchvat ide na vládu, podľa ministra Počiatka je pre štát výhodný
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Obyvateľom Bratislavy a najmä priľahlých obcí možno svitli lepšie časy. Už v stredu by vláda mala odklepnúť projekt výstavby nultého obchvatu, ktorý sa bude financovať formou verejno-súkromného partnerstva.
Štát bude počas najbližších troch desaťročí za výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty D7 splácať necelých 57 miliónov eur ročne.
"Projekt tak, ako je navrhnutý a vysúťažený, je pre štát výhodný a s týmto stanoviskom pôjdem na vládu a budem sa uchádzať o odsúhlasenie," povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Zmluva do mesiaca
Ak sa tak stane, zmluvu s koncesionárom by mohli podpísať do konca mesiaca. Výhodnosť tohto projektu potvrdila aj odborná analýza.
"Pri jednoročnom posune verejného projektu vychádza mierne lepšie PPP projekt. Ak sa posunieme o dva roky, tak nám o viac ako 100 miliónov výhodnejšie vychádza PPP projekt," ozrejmuje riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Martin Filko.
Posúdenie socio-ekonomických vplyvov ale ukázalo, že stavať treba už teraz. Súťaž o lukratívnu zákazku za približne 1,7 miliardy eur vyhralo konzorcium Obchvat nula, na čele ktorého je spoločnosť Cintra patriaca k renomovaným firmám v odbore.
"Táto súťaž bola jedna z najčistejších, aké som v živote zažil," uviedol šéf spoločnosti Carlos Ugarte.
Práca pre ľudí
Prácu na projekte dostane okolo tisíc ľudí. Spoločnosť chce na Slovensko priniesť know-how a manažment, nie robotníkov. "Nevieme, ktorých dodávateľov si vyberieme, ale je jasné, že sa budeme snažiť využívať najmä miestne zdroje," dodal zástupca víťazného konzorcia Hubert Wetschnig.
Odmietli ale upresniť, či uvažujú aj so zapojením firiem Váhostav a Doprastav.
Problémy s nevyplatenými subdodávateľmi, akých sme boli svedkami v minulosti, by sa v tomto projekte nemali opakovať.
"V rámci možností sme vytvorili adekvátny priestor na to, aby k týmto situáciám nedochádzalo," uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.
Žiadne zvyšovanie nákladov
Obávať sa netreba ani zvyšovania nákladov a nedodržania termínov výstavby.
"Tie riziká sú na strane koncesionára, nie na strane štátu, čiže on sa bude starať o to, aby všetky sľuby naplnil," uzavrel Počiatek.
Nultý obchvat ide na vládu, pozrite si reportáž: