Vláda schválila stavbu Nultého obchvatu, firma Cintra zverejnila harmonogram
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vláda vyslovila súhlas s uzavretím koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja má uzavrieť koncesnú zmluvu s víťazným uchádzačom najneskôr do konca februára.
Kabinet zároveň schválil časový a vecný harmonogram realizácie a finančného zabezpečenia navrhnutých kompenzačných opatrení na zmiernenie vplyvov na chránené územia prírody.
Druhý projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku bude realizovať medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra).
Najnižšia ročná splátka
Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo najnižšiu ročnú splátku 56,72 miliónov eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 miliónov eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov prevádzky časti obchvatu Bratislavy na D4 a priľahlej R7 uhradiť podľa aktualizácie 1,891 miliárd eur (namiesto minimálne 1,7 miliárd eur).
Platby za dostupnosť bude uhrádzať po odovzdaní úsekov do prevádzky. Štúdia uskutočniteľnosti predpokladala celkovú sumu platieb za tridsať rokov pôvodne 4,53 a po aktualizácii 4,176 miliárd eur. Súčasťou úspešného konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.
Tok áut
Minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní vlády povedal, že všetky analýzy potvrdili výhodnosť realizácie tohto projektu formou PPP. Štúdia uskutočniteľnosti podľa neho vyvrátila, že z hľadiska vplyvu na dopravu v Bratislave stačí postaviť len R7.
"Je evidentné, že R7 dáva zmysel len v kombinácii s D4, pretože rozptýli veľký tok áut do Bratislavy. Keby sa tak nestalo, tak by vznikli negatívne javy, ktoré by spôsobili ešte väčší kolaps vnútromestskej dopravy. Štúdia potvrdila, že toto dielo treba stavať hneď a ako celok, čiže D4 v kombinácii s R7 dáva najviac hodnoty za peniaze," uviedol Počiatek. Po sprevádzkovaní projektu o štyri roky by malo na D4 jazdiť denne zhruba 35 tisíc áut.
Konkrétny projekt
Štátny rozpočet podľa ministra dopravy v súčasnosti neumožňuje financovať taký rozsiahly projekt ako je výstavba D4 a R7. "Budovanie dopravnej infraštruktúry je potrebné po celom území Slovenska," upozornil Počiatek s tým, že aj prostriedky z eurofondov v novom programovom období sú už pridelené na konkrétne projekty. Majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov na D4 a R7 bude stáť 375 miliónov eur, z toho treba ešte zaplatiť takmer 200 miliónov. "S ministerstvom financií sme sa dohodli, že tieto prostriedky nám poskytne," povedal Počiatek.
Pri vysporiadaní zvyšných pozemkov neočakáva žiadne riziká, keďže existuje prehľad o ich vlastníkoch. Tento projekt bude mať podľa ministra pozitívny vplyv na rast domácej ekonomiky.
Pracovné miesta
Konzorcium plánuje pri výstavbe D4 a R7 využiť najmä miestnych subdodávateľov, ale zatiaľ neuviedlo, akých a na aké práce. Predpokladá pritom vytvoriť tisíc pracovných miest a pri následnej prevádzke bude potrebovať asi päťdesiat zamestnancov.
Po uzavretí koncesnej zmluvy, ktorá má vyše sto strán, bude nasledovať uzatvorenie financovania projektu, pričom Európska investičná banka chce financovať polovicu nákladov na D4. S prácami by sa malo začať na jar najprv na časti R7, kde je už vydané stavebné povolenie. Na D4 ešte treba dokončiť majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a získať povolenie na stavbu, čo by malo trvať do leta. Výstavba D4 a R7 má trvať štyri a štvrť roka, hotová by tak mala byť v roku 2020.
Dcéra spoločnosti Ferrovial
Cintra, ako dcéra spoločnosti Ferrovial, manažuje takmer tridsať koncesných projektov v infraštruktúre v deviatich krajinách sveta (USA, Kanada, Španielsko, Veľká Británia, Grécko, Írsko, Portugalsko, Kolumbia a Austrália). Rakúsky Porr pôsobí na Slovensku cez svoju dcéru a organizačnú zložku. Stavia napríklad mimoúrovňovú križovatku Triblavina na D1 Bratislava - Trnava v hodnote 19,75 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 miliónov eur vrátane dane).
Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií vypočítal, že keby sa výstavba D4 a R7 podľa základného scenára začala v tomto roku, variant financovania z verejných zdrojov by bol oproti forme PPP výhodnejší o 62 miliónov eur.
Pred voľbami
Realistický scenár predpokladá, že ak by sa začalo stavať s využitím verejných zdrojov až v roku 2018, bolo by to už v prospech PPP o 113 miliónov eur. Pri začiatku výstavby za peniaze štátu v roku 2017 by bol variant PPP výhodnejší už len o 26 miliónov eur. Ak by sa za štátne začalo s prácami v spomínanom roku 2018, dvojročná výhoda socioekonomických benefitov PPP by dosiahla 178 miliónov eur.
Časť opozície, napríklad KDH, SaS, Šanca, mala výhrady k uzatvoreniu koncesnej zmluvy do marcových volieb a žiadala, aby ju podpísala až budúca vláda. Naopak, Most-Híd na to nevidel dôvod a vyzýval vládu, aby bola zmluva uzavretá ešte pred voľbami a mohla sa začať výstavba D4 a R7.
"Obávame sa, že nedostatočná odbornosť pri príprave PPP projektu môže ohroziť a spomaliť výstavbu," uviedla predsedníčka Šance Eva Babitzová a vyzývala vládu, aby neprijímala odborne nedotiahnuté rozhodnutia. "V opačnom prípade môžu problémy po voľbách priniesť neželané vytriezvenie nielen pre občanov, ale aj investora," dodala.
Téme sa venuje redaktor Adam Zavřel: