Cyklotrasy postupne spoja regióny v okolí Tatier
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SPIŠSKÁ BELÁ – Slovensko-poľský projekt Historicko-kultúrno-prírodná Cesta okolo Tatier pokračuje druhou etapou, a to budovaním ďalších cyklotrás. Jedným z cieľov je vytvoriť neprerušenú a bezpečnú regionálnu sieť cyklotrás na oboch stranách Tatier a spojiť tak regióny Podhale, Spiš, Orava a Liptov.
Podľa primátora Spišskej Belej Štefana Bieľaka už bol zámer projektu schválený, vyčlenených naň bolo päť miliónov eur, podarí sa to aj vďaka eurofondom. "My do toho dávame ďalších päť percent, celková investícia sa tak vyšplhá na zhruba 5,2 milióna eur. Na slovenskej strane by sa z toho malo investovať viac ako 2,3 milióna eur. Zapojené sú do toho mestá Spišská Belá, Kežmarok, Liptovský Mikuláš, Trstená a Stará Ľubovňa," informoval primátor.
Spišská Belá už v prvej etape projektu veľmi intenzívne využívala spoluprácu s partnermi z Poľska. "Aj oni vidia v okolí Tatier obrovskú perspektívu pre cyklotrasy, zároveň je to žiadaný artikel. Turisti sem prichádzajú často s bicyklami, a ak ho nemajú so sebou, vedia si ho požičať," vysvetlil Bieľak. V meste i v regióne sa podľa jeho slov zaoberajú koncepciou budovania cyklotrás pod Tatrami dlhodobo.
"Aj tie prvé pozitívne príklady cyklotrás, ktoré máme tiež v našom meste, svedčia o tom, že to má obrovskú perspektívu, ľudia tomu fandia, a to nielen turisti. Spočiatku boli budované ako produkt cestovného ruchu, ja však tvrdím, že ich využíva práve viac domácich ľudí," povedal.
Dva úseky
Mesto bude realizovať dva úseky. Prvý bude medzi Spišskou Belou a Kežmarkom v dĺžke 2,1 kilometra. "Prepojíme Kežmarok smerom cez kaštieľ Strážky, cyklotrasa povedie priamo cez tamojší anglický park. Odsúhlasil to Pamiatkový úrad Slovenskej republiky i Slovenská národná galéria, ktorá je správcom kaštieľa," uviedol primátor.
Myslí si, že to zatraktívni cyklotrasu i samotný kaštieľ. Trasa bude pokračovať na Spišskú Belú zatiaľ jedným úsekom. "Nemali sme usporiadané všetky pozemky na to, aby sme to mohli realizovať v celej dĺžke a napojiť to až na trasu Spišská Belá – Tatranská Kotlina. Ostanú nám tak zhruba ešte dva kilometre, ktoré možno dopracujeme v ďalšej etape," povedal.
Ďalším schváleným úsekom je trasa Tatranská Kotlina – Ždiar v dĺžke troch kilometrov. "Investorom bude mesto Spišská Belá, keďže sme tam na pozemkoch mesta. Hoci je to katastrálne územie mesta Vysoké Tatry, prevzali sme na seba zodpovednosť výstavby i celej investície," vysvetlil Bieľak.
Spojenie lokalít
Spojiť by sa takto podľa neho mohli lokality, v ktorých už sú vybudované lesné cesty. Takýmto spôsobom bude možné dostať sa zo Spišskej Belej do obce Ždiar, ktorá je turistami mimoriadne vyhľadávaná. "Napríklad z Monkovej doliny sa budeme môcť dostať až do kotliny a Spišskej Belej, prípadne z kotliny aj na Tatranskú Lomnicu, pretože tam má zase mesto Vysoké Tatry pripravený projekt, rieši povolenie a v najbližších výzvach sa chce uchádzať o podporu výstavby cyklotrás v cezhraničnom programe," dodal. Ďalšie úseky cyklotrás plánuje podľa neho aj Kežmarok, Veľká Lomnica, ale aj mesto Poprad.
V rámci projektu Cesty okolo Tatier sa do novembra 2015 podarilo vybudovať takmer 93,12 kilometra cyklistických trás. Ich súčasťou je aj 35 kilometrov kontinuálneho cezhraničného úseku z Noweho Targu do Trstenej, rovnako aj úseky v Kežmarku, Liptovskom Mikuláši, Huncovciach a vo Vrbovom.
Pozrite si reportáž Jozefa Kubániho priamo z Tatier: