Slováci trávia v nákupných centrách menej času, no míňajú viac peňazí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slováci trávia v nákupných centrá síce menej času, no nechávajú tam viac peňazí. Bratislava má na počet obyvateľov približne dvakrát väčšie množstvo nákupných centier a obchodných domov ako Praha či Viedeň.
"V Bratislave je to súčasnosti niekde medzi 1 200 až 1 300 metrov štvorcových na 1 000 obyvateľov," uviedol zástupca riaditeľa spoločnosti prenajímajúcej obchody Peter Pohanka.
Ďalšie nákupné centrá
Stále ale nezívajú prázdnotou a dokonca sú v pláne ďalšie nákupné centrá. A to nielen v Bratislave, ale obchodné domy pribúdajú aj v iných mestách.
"Len v roku 2015 pribudlo v regiónoch Slovenska takmer 70 tisíc metrov štvorcových obchodných priestorov. Pribudli v Trnave, Poprade a Lučenci," dodáva Pohanka.
Nákupné centrá v súčasnosti napĺňajú funkciu, ktorú mali kedysi jarmoky a trhy. Najmä v kráľovských mestách boli hojne navštevované.
"Sa tu zoznamovali mladí ľudia, nadväzovali sociálne vzťahy. To, že dnes mnohí trávia časť svojho života v supermarketoch, nie je nič nové," vysvetľuje historička katarína Nadaská.
Míňanie peňazí
Cieľom prevádzkovateľov je, aby každý zotrval v nákupnom centre čo najdlhšie.
"Čím dlhšie čas tam strávia, tým viac peňazí minú. Staré pravidlo vraví: každá minúta času strávená v nákupnom centre znamená ďalších 70 centov pre predávajúcich," hovorí riaditeľ spoločnosti prenajímajúcej obchody pre strednú Európu Walter Wölfler.
"Ľudia sú ochotnejší míňať. Sú to najmä doplnkové, luxusnejšie tovary," dodáva Pohanka.
Reštaurácie a bary
Z prieskumu vyplýva, že až tretina zákazníkov sa chodí v rámci nakupovania aj najesť či posedieť pri nápoji s priateľmi. Jedlo a pitie pritom zaberá len 5 až 10 percent plochy nákupných centier.
"Približne 40 percent zákazníkov by privítalo rozšírenie ponuky zdravej organickej stravy a vegánskych jedál," informuje Wölfler.
Toto v podstate tiež nie je novinka, ale návrat k minulosti.
"V minulosti mali naši predkovia tú mäsovú stravu zhruba raz do týždňa, dominovala cestovinová a rastlinná strava, využívali sezónne potraviny," uzavrela Nadaská.
Slováci trávia v nákupných centrách menej času, no míňajú viac peňazí, pozrite si reportáž: