Primátor Žiliny kúpil auto za takmer 80 000 eur, zákon cenu nelimituje
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŽILINA, BRATISLAVA / Mestské zastupiteľstvo v Žiline schválilo kúpu nového služobného motorového vozidla pre výkon funkcie primátora vo výške 80 000 eur. Do verejnej súťaže sa prihlásili dvaja distribútori.
Výsledná suma za limuzínu luxusnej značky, ktorá bude čoskoro parkovať pred mestským úradom v Žiline je 79 440 eur. "Vozidlo, ktoré v súčastnosti využíva kancelária primátora je už viac ako 14 rokov staré. Nakupoval ho v hodnote 134 000 korún ešte primátor mesta Ján Slota. V súčasnosti investujeme do tohto vozidla ročne viac ako 20 000 €. Výdavky za 4 roky presiahli 80 000 €," povedal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.
Mesto ušetrí
Hovorca mesta Žilina argumentuje tým, že mesto kúpou nového auta za takmer 80 tisíc eur v konečnom dôsledku ušetrí. Niektorí primátori z krajských miest sa vozia v aute za štvrtinovú cenu.
Primátor mesta Nitra Jozef Dvonč jazdí v 7-ročnom aute za necelých 23 tisíc, primátor mesta Trnava Peter Bročka v 5-ročnom aute za 26 tisíc, Richard Raši z Košíc nakupoval len nedávno nové auto pre jeho úrad, stálo 27 600 eur.
Najdrahšie
Potom už ceny vozidiel stúpajú a zastavia sa pri sume 65 000 a mene Ivo Nesrovnal, primátor mesta Bratislava. Igor Choma sa tak bude voziť na jednoznačne najdrahšom služobnom aute spomedzi všetkých primátorov krajských miest. "Vieme, že tú základnú funkciu odviezť sa z miesta A do miesta B splní aj lacnejšie auto, ale na druhú stranu, sú to občania, ktorí by mu to mali v nasledujúcich voľbách spočítať," povedal analytik INESS Radovan Ďurana.
Neexistuje žiaden zákon, ani predpis, ktorý by im zväzoval ruky pri rozhodovaní. "Vláda prijala limity a zároveň odporučila samosprávam, aby ich rešpektovali," uviedla hovorkyňa ministerstva financií Alexandra Gogová.
Prešetrovanie obstarávania
Nariadenie vlády z roku 2014 určilo 5 stropov pri nákupe automobilov - od 12 až do 48 000 eur - podľa toho, kto má aké postavenie a funkciu v štátnych inštitúciách. Pre nich teda tieto pravidlá záväzné sú, ale na samosprávy nariadenie vlády dosah nemá.
A tak sa ľahko môže stať, že primátor slovenského mesta sa môže voziť v dvakrát drahšom a luxusnejšom aute ako napríklad predseda Najvyššieho súdu, alebo riaditeľ Najvyššieho kontrolného úradu.
Posledný menovaný bude transparentnosť verejného obstarávania nového vozidla pre kanceláriu primátora mesta Žilina prešetrovať. Eviduje už dva podnety.
Pozrite si dialóg redaktorov Dany Strculovej a Dáriusa Haraksina: