Na D4 a R7 ušetríme. Pozrite sa, čo sa so stavbou deje
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Za nultý obchvat Bratislavy zaplatíme menej, ako sa pôvodne čakalo. Ročne na ňom štát ušetrí takmer štyri milióny eur. Počas tridsiatich rokov splácania tak podľa ministerstva dopravy ušetríme na splátkach po zohľadnení inflácie 127 miliónov eur. Projekt D4 a R7 by mal byť odovzdaný najneskôr v roku 2020.
Plánujú dve etapy
Koncesionár chce prvú fázu projektu podľa zámeru odovzdať do konca roka 2019 a druhú v polovici roka 2020. Súčasťou prvej etapy výstavby sú úseky R7 Bratislava, Ketelec - Dunajská Lužná - Holice a D4 od križovatky Ketelec, kde sa budú R7 a D4 prepájať, cez Ivanku pri Dunaji po Raču.
Druhá časť výstavby zahŕňa úseky R7 od križovatky Prievoz v Bratislave na súčasnej D1 po Ketelec a D4 od križovatky Jarovce na D2 po Ketelec vrátane mostnej estakády ponad Dunaj a Jarovské rameno.
TV JOJ
Priaznivá situácia na trhoch
Lepšie podmienky umožnila priaznivá finančná situácia na trhoch. "Podarilo sa nám využiť finančnú situáciu na európskych trhoch v náš prospech. Celý projekt sa nám podarilo zlacniť o 127 miliónov eur, ktoré vieme spolu s ministerstvom financií použiť na ďalší rozvoj infraštruktúry," povedal na brífingu minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely. "V tejto chvíli nezostáva nič iné, už len rozbehnúť celý projekt s výstavbou a je to na realizátorovi," dodal.
Štát súhlasil so sadzbami pôžičky pre koncesionára od bánk a medzinárodných inštitúcií na výstavbu D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov. Na finančné uzatvorenie projektu stačilo necelých päť týždňov namiesto plánovaných dvanástich.
Okrem komerčných bánk poskytnú úvery aj Európska investičná banka a Európska banka pre obnovu a rozvoj. Z domácich inštitúcií projekt podporí Slovenský investičný holding. Postupne sa tak môžu začať prípravné práce na úsekoch s platným stavebným povolením, najmä na R7 medzi Bratislavou a Holicami.
Stavať budú 4 roky a 3 mesiace
"Predpokladám, že všetky prípravné práce sa rozbehnú koncom leta, resp. začiatkom septembra a plná výstavba začiatkom budúceho roka," povedal Brecely. "Máme dohodu s koncesionárom, že začiatkom leta nám predstaví harmonogram výstavby podľa jednotlivých úsekov, a akým štýlom to bude stavať," uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. "Je to plne v jeho kompetencii. Pre nás je dôležité, aby bol dodržaný zmluvný termín, ktorý stále platí - štyri roky a tri mesiace," dodal.
Ministerstvo dopravy sa chce neskôr začať zaoberať aj prípravou výstavby severnej časti D4 s tunelom Karpaty. "Keď posúdime všetky varianty, možnosti financovania, potom sa rozhodneme, akým spôsobom sa to bude financovať. PPP je jedna z možností," uviedol Brecely. Projekt D4 Bratislava, Rača - Záhorská Bystrica v dĺžke vyše 12 km, z toho tunel 9 km, je len v počiatočnom štádiu prípravy technickej štúdie.