Jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Aj poistená cestovka môže mať problémy. Pred kúpou dovolenky postupujte takto
Zdielať na

Aj poistená cestovka môže mať problémy. Pred kúpou dovolenky postupujte takto

BRATISLAVA / V týchto dňoch je rušno okolo cestovnej kancelárie Hechter, ktorá predáva zájazdy a posiela klientov na dovolenky napriek tomu, že nie je poistená proti insolventnosti. Problém je, že v čase, keď si mnohí klienti zájazd kupovali, poistená bola. No teraz, keď majú vycestovať na dovolenku, už poistená nie je.

Prezident Asociácie cestovných kancelárií Stanislav Macko tvrdí, že cestovka je povinná informovať klienta o tom, či je poistená a klient by sa na to mal tiež opýtať.   

"Je povinnosťou cestovnej kancelárie predložiť klientom doklad o poistení insolventnosti. Ak dajú tieto informácie do katalógu, tak si splnili svoju povinnosť. A keď chce klient vedieť viac, musí ho cestovná kancelária informovať," uviedol Stanislav Macko.

Problematické poistenie

Neznalosť, či neinformovanosť síce neospravedlňuje, ale mnohí klienti cestovky Hechter, si kupovali zájazd v čase, keď poistená bola. A tu je komplikácia, ktorú momentálne s konkrétnou poisťovňou riešia.

V súčasnosti totiž proti insolventnosti poisťuje cestovky päť poisťovní. V niektorých prípadoch platí poistenie pre klientov, aj keď už cestovka poistená nie je, v iných prípadoch to tak nie je. Je to teda veľmi nejednoznačné.

Zmena zákona

Stanislav Macko tvrdí, že aj túto nejednoznačnosť napraví nový zákon, ktorý pripravuje naše ministerstvo hospodárstva. Do júna 2018 totiž musí implementovať smernicu Európskej únie, ktorá výraznejšie ochráni klientov cestovných kancelárií.
 
"Nová smernica znamená vyššiu ochranu spotrebiteľa. Bude znamenať trošku priťaženie podnikaniu cestovných kancelárií a cestovných agentúr. Smernica pritvrdila napríklad v tom, že nám prikazuje postarať sa o klienta na naše náklady aj vtedy, keď nezodpovedáme za danú situáciu, ako je napríklad výbuch sopky," vysvetľuje Macko.

Cestovná kancelária sa bude musieť o klientov postarať aj finančne a zabezpečiť im adekvátne služby, až kým ich cestovka nedopraví domov. Toto zatiaľ povinnosťou cestovky nie je.

Ochrana klientov

Cestovné kancelárie sa budú musieť popasovať aj s ďalšími novinkami, ktorá európska smernica prináša. Doteraz sa totiž vždy hovorilo o "zájazdoch". Teraz sa bude zákon zaoberať aj vyskladanými službami. Nielen vopred zakúpeným celým zájazdom.

"Komplikácia bude v tom, že pokiaľ išlo o zájazdy, tak sme vedeli celkom jednoznačne a pomerne jednoducho spolu s poisťovňami ochrániť spotrebiteľa. Keďže to budú služby vyskladané od viacerých dodávateľov, tak vyvstane otázka, ako sa postaví náš domáci predpis k poisteniu takýchto služieb," dodal Macko.

Najdôležitejšie však je, že už onedlho by sa teda mala ešte viac zvýšiť ochrana klientov cestovných kancelárie.

Najčítanejšie správy