Na ministerstve zdravotníctva sa chystá ďalšie veľké upratovanie v poplatkoch
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Uplynul viac ako rok odvtedy ako ministerstvo zdravotníctva stoplo vyberanie poplatkov u lekára za objednanie na konkrétny termín vyšetrenia bež čakania. No a s odstupom času sú teraz poplatky u lekárov opäť témou širokej diskusie.
Ministerstvo zdravotníctva zostavilo pracovnú skupinu ktorá má byť nápomocná pri vytvorení nového zákona o poplatkoch v našich ambulanciach. Súčasťou návrhu má byť aj návrat poplatku za objednanie sa na konkrétny termín vyšetrenia. Ministerstvo zdravotníctva si práve z tohto dôvodu dalo vypracovať prieskum.
"Z prieskumu vyplynulo že až 85 percent dospelých ľudí hlavne rodičov chce tento poplatok naspäť," povedala hovorkyňa zdravotníctva Stanislava Luptáková. "Dlhodobo vieme, že nielen lekári, ale aj verejnosť si praje, aby sa táto možnosť vrátila. Jednoducho tu je konsenzus," povedal prezidente SLK Marián Kollár.
Súčasťou prípravy zmeny zákona o poplatkoch sú ale aj návrhy, kde sa kompromis hľadá už oveľa ťažšie. Na stole ministra zdravotníctva je aj návrh na znovuzavedenie Zajacovej dvadsať korunáčky tentoraz vo forme jedného eura.
Zajacova 20 korunáčka
Tí, ktorí nepotrebujú ísť k lekárovi, aby k lekárovi nechodili. Na túto Zajacovu 20 korunáčku nepotrebujeme ani meniť legislatívu, pretože v legislatíve to ostalo, len je to suma nula. "Nie, to neprichádza do úvahy. To je otázka na zdravotné poisťovne, aby sa utriedilo, čo je hradené zo zdravotného poistenia a ako financie prerozdeliť," hovorí Kollár.
Triediť, rušiť a obnovovať sa bude aj v množstve iných poplatkov, ktoré visia pred vstupom do takmer každej ambulancie lekára. Podľa prezidenta slovenskej lekárkej komory vyberať poplatok za vstup do budovy, za kožené kreslo či klimatizáciu je nezmyslom. Čo si však vôbec nemyslí prezident asociácie súkromných lekárov.
Nadštandard
"Keby mi povedali, že štandard je klíma, štandard je pitná voda v ambulancii, kožené kreslo, tak to musím mať. Ale poisťovňa mi na to musí dať peniaze. Ale keď to štandard nie je, ja to vybudujem zo súkromných zdrojov," hovorí prezident ASL Ladislav Pasztor.
"Farby na stene, vstup do budovy, kožené kreslo nesúvisi s výkonom čo ovplyvní zdravotný stav pacienta. Ak ide o prístrojové vybavenie navyše to nadštandard je. A to je len o rozhodnutí pacienta," myslí si Kollár.
"Téma poplatkov by bola bezpredmetná, ak by zdravotné poisťovne uhrádzali poskytovateľom ekonomicky primerané náklady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť," informuje hovorkyňa BSK Lucia Forman.