Piešťanskému letisku hrozí zánik
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PIEŠŤANY / Slovensko má 6 letísk, ktoré sa môžu pýšiť označením medzinárodné. Je však možné, že ich bude len päť. Piešťanskému letisku hrozí likvidácia. Jeho akcionármi sú trnavský samosprávny kraj, štát a mesto Piešťany. Práve na vedenie trnavskej VÚC sa zniesli obvinenia, že letisko cielene ničí, aby ho mohli niekomu predať za lacné peniaze.
Hospodárenie Letiska Piešťany, a.s., kde je majoritným akcionárom Trnavský samosprávny kraj, by mal podľa hnutia OĽaNO - NOVA preskúmať Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ). Poslanec parlamentu za opozičné hnutie Jozef Viskupič na tlačovej besede v pondelok zároveň uviedol, že zástupca štátu ako minoritného akcionára piešťanského letiska by na valnom zhromaždení spoločnosti 29. novembra nemal hlasovať za jej likvidáciu. Za snahou Trnavského kraja o likvidáciu piešťanského letiska vidí jeho možnú skrytú privatizáciu.
Prepojenie na finančnú skupinu
Viskupič v tejto súvislosti povedal, že nový podpredseda predstavenstva letiska Michal Merga je predsedom predstavenstva spoločnosti WAY Industries, a.s., čo podľa neho znamená prepojenie na finančnú skupinu Slavia Capital. "Myslím si, že pán Merga ako člen predstavenstva má vytvoriť predpolie, keďže jedna z finančných skupín Slavia Capital na svojej stránke hovorí o svojich plánoch expandovať do leteckého priemyslu alebo do oblasti letectva. Zároveň človek, ktorý sa dostal v lete tohto roka do predstavenstva letiska, je členom predstavenstva WAY Industries, kde je vidieť jednoznačné prepojenie na Slavia Capital so súčasným členom predstavenstva Letiska Piešťany," uviedol Viskupič.
Vedenie nemá záujem
Súčasné vedenie letiska poslanec označil za nekompetentné. "Nekompetentné vedenie dlhodobo nemalo záujem o to, aby sa Letisko Piešťany dostala do zisku," tvrdí Viskupič. Zároveň podľa neho obišlo minoritných akcionárov, a to tak, že je to porušením zákona, pričom sa nechcelo rozprávať o možnej reštrukturalizácii, resp. o riešení vízie letiska. Viskupič predpokladá dva scenáre na valnom zhromaždení letiska koncom tohto mesiaca - likvidáciu alebo privatizáciu. Pripomenul, že člen predstavenstva letiska Peter Sopko, ktorý letisku požičal peniaze, za čo získal pozemky, má byť likvidátorom letiska. To malo koncom minulého roka majetok v hodnote 22,5 mil. eur a vykázalo stratu 450,7 tis. eur.
Mesto nesúhlasí
Druhý zástupca primátora Piešťan Tomáš Hudcovič povedal, že v prípade lepšieho manažmentu mohla byť strata letiska nižšia. Dlh na odmenách členov orgánov letiskovej spoločnosti podľa neho dosahuje šesťstotisíc eur, čo na jedného prepraveného cestujúceho predstavuje 66 eur. Piešťany ako druhý menšinový akcionár letiska nesúhlasí s jeho likvidáciou a momentálne nemá svojho zástupcu v orgánoch spoločnosti.
"Letisko Piešťany si v roku 2015 požičalo od Sopka 150 tis. eur, pričom boli založené pozemky, alebo zabezpečené zabezpečovacím prevodom vlastníckeho práva v účtovnej hodnote 456 tis. eur, takže Sopko je v katastri označený ako vlastník. V máji tohto roka čerpalo letisko ďalšiu pôžičku od Sopka v hodnote 150 tis. eur," dodal Hudcovič.
Dotáciu letisko nedostalo
Ministerstvo dopravy pritom podľa viceprimátora Piešťan malo v tomto roku poskytnúť letisku dotáciu vo výške 160 tis. eur. Letisko ju zatiaľ nedostalo, pretože nevrátilo neoprávnené výdavky v objeme 21 tis. eur z vlaňajšej dotácie v hodnote vyše 256 tis. eur.