Skoro jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Povinnosť firiem mať elektronickú schránku sa predĺži do júna
Zdielať na

Povinnosť firiem mať elektronickú schránku sa predĺži do júna

BRATISLAVA / Termín povinnej aktivácie elektronických schránok pre podnikateľov by sa mal opäť predĺžiť, tentokrát do 30. júna budúceho roka. Vyplýva to z novely zákona o e-Governmente, ktorú v stredu schválila vláda. Legislatívnu zmenu musí ešte odobriť parlament.

Novú povinnosť pre podnikateľov stanovil pritom zákon už pred troma rokmi a termín sa už raz predlžoval z 1. júla 2016 na 1. januára 2017. "Chcem povedať, že naozaj tentokrát už pôjde o posledné predĺženie," konštatoval po rokovaní vlády podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini. Ako dodal, tí podnikatelia, ktorí si schránku aktivovali, budú od 1. januára 2017 alebo od momentu aktivácie, dostávať úradné rozhodnutia od štátnych orgánov elektronicky.

O predĺženie termínu požiadala Slovenská obchodná a priemyselná komora. Dôvodom je nepripravenosť slovenských podnikateľov na nový systém. Ako uviedol v materiáli Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, napriek pôvodne trojročnej prechodnej lehote, posilneným kapacitám na strane Ministerstva vnútra SR a mediálnej kampani je nárast počtu štatutárov právnických osôb, zapísaných v obchodnom registri, ktorí majú elektronický občiansky preukaz s elektronickým čipom a bezpečnostným osobným kódom, stále nedostatočný, len na úrovni približne 25 percent.

Zlyhanie verejnej správy

Spoločnosť Slovensko.Digital vníma posúvanie termínu predovšetkým ako zlyhanie verejnej správy. "Štát tento termín posúva už tretíkrát a stále nedokázal podnikateľov presvedčiť o výhodnosti elektronických schránok natoľko, aby si ich aktivovali. To je pomerne chabý výsledok informatizácie a práve v tom vnímame jeho zlyhanie,” povedal Ján Hargaš zo spoločnosti Slovensko.Digital. Schránky nevyužívajú pritom podľa neho ani samotné úrady, leží v nich viac ako 400 tisíc neprečítaných správ.

Podľa Digital.Slovensko je chybou, že ešte v júli, keď sa oznamovalo posunutie termínu na začiatok roka 2017, sa nezverejnil plán kampane. Spoločnosť tiež upozornila, že na publicitu informatizácie sa z eurofondov minuli milióny eur, ktoré mali zabezpečiť dostatočnú informovanosť o elektronických službách. IT projekty na tieto výdavky povinne vyčlenili minimálne 3 % ich rozpočtu.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy