Slovenskí hydinári melú z posledného, sú tlačení do likvidačných cien
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Po mliečnej kríze prežívajú podobné útrapy aj naši hydinári. Celosvetovo najobľúbenejší druh mäsa totiž kupujeme za ceny, ktoré jeho producentom nepokrývajú ani výrobné náklady. Pomôcť malo zníženie dane z pridanej hodnoty na 10 percent, no efekt tohto opatrenia sa na výrobe ani spotrebe nateraz neprejavil.
Od januára tohto roku platí na Slovensku znížená sadzba dane z pridanej hodnoty na vybrané druhy potravín, vrátane chladenej hydiny. Hydinári si sľubovali zvýšený dopyt, no nestalo sa. Dôvod je podľa riaditeľa Únie hydinárov, Daniela Molnára, jasný: "Naše odbytové ceny sú nižšie, no keď si na druhej strane porovnáme medziročne ceny, za ktoré predávajú obchody, čiže spotrebiteľské ceny bez DPH, tie sú vyššie."
Inak povedané, obchody nakupujú síce od hydinárov za lacnejšie, no ľudia na pultoch predajní nižšie ceny nevidia. Obchodníci pritom hydinárov tlačia do takmer likvidačného znižovania cien. Chladené kurča v súčasnosti musia predávať za nižšiu cenu, ako sú jeho výrobné náklady.
Z dlhodobého hľadiska to môže byť pre sektor produkcie domácej hydiny likvidačné. Podporiť môžu hydinárov najmä kupujúci, preto je dôležité, aby si pri nákupe zisťovali pôvod hydinového mäsa. Na našich pultoch má slovenská hydina 54 percentné zastúpenie.