Zomrel vojnový hrdina Imrich Gablech. Prežil hrôzu gulagov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vo veku 101 rokov zomrel v piatok ráno generál Imrich Gablech - posledný hrdina z ôsmich slovenských pilotov, ktorý po vzniku Slovenského štátu, v roku 1939 dezertovali do Poľska, aby sa zapojili do zahraničného odboja. Oznámil to na twitteri český minister obrany Martin Stropnický
Gablech patril medzi posledných žijúcich československých pilotov, ktorí počas druhej svetovej vojny slúžili v britskom letectve.
Rodák zo slovenskej dediny Hrachovište, ktorý žil v posledných rokoch v česlkom Havlíčkovom Brode, bol vlani menovaný do hodnosti brigádneho generála.
Vyznamenania
Gablech bol držiteľom rady vyznamenaní a ocenení, vrátane Rádu Bieleho leva za zásluhy o obranu a vynikajúcu bojovú činnosť či poľského vyznamenania Komandérský kríž za zásluhy. Na slovenské vyznamenanie však čakal celý život. Dočkal sa ho až pred tromi rokmi, tesne pred smrťou.
Gablech sa narodil 4. novembra 1915. Pred začiatkom druhej svetovej vojny, po vzniku tzv. Slovenského štátu a okupácii zvyšku Čiech a Moravy v marci 1939, preletel v júni toho istého roka z Piešťan do Poľska.
Život v gulagu
V septembri 1939 bol sovietskou tajnou službou na poľskom území internovaný, obvinený zo špionáže a odsúdený na päť rokov nútených prác v sovietskych táboroch. V roku 1941 bol v tábore v povodí rieky Pečory po vzbure odsúdený na ďalších desať rokov nútených prác.
V gulagoch, kde musel vykonávať veľmi ťažkú prácu, schudol až na 40 kilogramov a z podvýživy dočasne oslepol. Po napadnutí Sovietskeho zväzu nacistickým Nemeckom 22. júna 1941 bol ako poľský väzeň prepustený.
V októbri 1941 dorazil loďou cez Špicbergy do Británie, kde sa pripojil k československej jednotke a vrátil sa nakrátko k lietaniu. Kvôli zdravotným problémom ale musel s lietaním skončiť, robil potom kontrolóra na dráhe a potom až do konca vojny bol riadiacim leteckej prevádzky. Po vojne vystriedal viacero prác. Nakoniec pracoval v podniku s obväzovým materiálmi až do dôchodku.