Toto svojmu autu nerobte: Hrozí vám veľmi drahá pokuta
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Skrátenie životnosti motora je časté vytáčanie. Nevhodné sú ale aj nízke otáčky, ak sa skombinujú s výraznejším stláčaním plynu a prípadne aj so súčasnou mimoriadne nízkou teplotou.
Charakter prevádzky automobilu pôsobí na jeho technický stav a najmä životnosť. Nemenej dôležitým vplyvom je však aj technika jazdy. Tá v podstate závisí jedine na vodičovi, jeho cite, skúsenostiach a v mnohých prípadoch tiež na jeho vzťahu k autu, píše autobild.cas.sk.
Vysoké otáčky neprispievajú k životnosti motora. Vtedy dochádza najmä k intenzívnejšiemu opotrebeniu piestovej skupiny (piestne krúžky, valec), čo po čase vedie k zníženiu kompresných tlakov. To je zväčša hlavný dôvod nižších kilometrových výkonov športových vysokootáčkových motorov.
Nevhodné sú aj príliš nízke otáčky, ak sa spoja s neprimerane vysokým zaťažením, teda stlačením plynového pedálu. Príkladom je jazda do kopca na nevhodne vysokých prevodových stupňoch. V takýchto režimoch dochádza k intenzívnejšiemu opotrebeniu kľukového mechanizmu a tiež k namáhaniu ďalších, hlavne rotačných častí pohonného systému.
Problematické obnovovanie mazacej vrstvy v ložisku sa navyše významne zvýrazní v prípade studeného oleja. Pri zohrievaní motora, počas prvých kilometrov jazdy, je preto úplne nevhodné len bezmyšlienkovito a za každú cenu udržiavať otáčky na čo najnižšej hodnote a zbytočne zvyšovať zaťaženie. Dôležité je, aby sa pohybovali asi v dolnej tretine spektra a zároveň, aby motor pracoval s "istou ľahkosťou“, pedál plynu teda nesmie byť príliš stlačený.
Skracovanie životnosti motora
Kombinácia nízkych otáčok a neprimerane vysokého zaťaženia spôsobuje výrazný nárast nerovnomernosti chodu motora, ktorý vedie k vyššiemu namáhaniu ďalších častí pohonného ústrojenstva. Oveľa viac je tak zaťažený napríklad dvojhmotový zotrvačník, ktorým sú dnes vybavené takmer všetky vznetové a už aj mnoho zážihových motorov. Výsledkom je samozrejme skrátenie jeho životnosti.
Čo najvyššie prevodové stupne dnes v značnej miere používajú aj automatické prevodovky, zvlášť ak pracujú v nejakom „eko“ móde. Kombinácia nízkych otáčok a vysokého zaťaženia totiž skutočne nahráva nízkej spotrebe. V niektorých situáciách, ak to ovládanie umožňuje, však zo spomenutých dôvodov môže byť vhodnejšia manuálna voľba prevodových stupňov.
Jazda pri trochu vyšších otáčkach, no s nižším zaťažením pochopiteľne znamená o čosi vyššiu spotrebu paliva. S dlhodobého pohľadu je ale asi lepšie obetovať pár desiatok centov pri tankovaní a ušetriť stovky, či skôr možno tisíce eur pri výmene dvojhmotového zotrvačníka, alebo oprave, či výmene motora.
Máte v zime problém naštartovať auto? Pozrite si video, nájdete v ňom pár trikov.