Bývalý šéf SNS dodá vlaky pre štátnu spoločnost ZSSK
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko nakúpila motorové vlaky od firmy, ktorú ovláda niekdajší šéf národniarov Víťazoslav Moric. Akciová spoločnosť so sídlom vo Vrútkach v súťaži za desiatky miliónov eur nemala reálneho súpera. A cena ponúknutých vlakov vraj nebola vysoká oproti priamej konkurencie z Poľska.
Tender za desiatky miliónov eur bol od samého začiatku spochybňovaný uchádzačmi, ktorí mali o "zlatý kšeft" záujem. Śtátny dopravca sa pre záujem obnoviť železničný park o nové naftové motorové vlaky, rozhodol pre nákup cez európske dotácie. "Ani jedna ponuka nebola vylúčená ako mimoriadne nízka," uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Spoločnosť konkrétne kupuje sedem kusov súprav s kapacitou 160 sediacich cestujúcich v sume, takmer 30 miliónov, a jednu súpravu pre prevoz 110 sediacich cestujúcich za viac ako 3,25 milióna eur. C
Tender za desiatky miliónov eur bol od samého začiatku spochybňovaný uchádzačmi, ktorí mali o zlatý kšeft záujem. Štátny dobravca, sa pre záujem obnoviť železničný park o nové naftové motorové vlaky, rozhodol pre nákup cez európske dotácie. Celý obchod ale obsahuje ďalších trinásť vlakov v sume takmer 44 miliónov. Spolu ide celkovo o 21 súprav.
Tento obchod za štátne peniaze preveroval minulý rok aj Úrad pre verejné obstarávanie. Jeho kontroly na uzatvorenie obchodu s firmou, ktorú ovláda bývalý šéf SNS, nijako neovplyvnili. ZSSK napriek tomu aj dnes, po uzatvorení zmluvy s Vrútkami, považuje za dôležité verejnosti pripomínať, že tento biznis dohodlo ešte minulé vedenie štátnej firmy. Súčasné vedenie obchod dotiahlo do konca. "Nie je dôležité zvýrazniť túto skutočnosť. Jedná sa o rôzne tendenčné správy, ktoré sa hýbu médiami, že tendre sú šité na mieru," dodal hovorca spoločnosti.
Štyri firmy v hre
Nové motorové vlaky pre štát dodá ŽOS Vrútky, ktorá je výhradným dodávateľom vlakov pre štát. V hre boli ešte tri firmy, ktoré sa o významný obchod chceli pobiť, no nemali šancu. Slovenský LOKO Trans vylúčili pre administratívne pochybenie. Ćíňania zuase ponúkali vlaky nevyhovujúce európskym normám. Jediný a relatívne lacný konkurent z Poľska zase vraj ponúkol iné vozidlo o aké bol záujem.
TV JOJ
"Išlo o štandardný medzinárodný tender v súlade s predpismi EÚ a dozorovaný inštitúciami EÚ. Prvá vlaková súprava má byť dodaná do 18 mesiacov od účinnosti zmluvy," píše v stanovisku spoločnosť ŽOS Vrútky.
Podľa experta na verejné obstarávanie sa takéto zhodnotenie úspešnej súťaže dá vnímať ako to, že biznis z eurofondov naozaj podliehal prísnej kontrole najkompetentnejších európskych úradov. Aj napriek tomu je tu jedna podstatná vec. "Je to zvýšenie transparentnosti, na druhej strane to nie je stopercentná záruka toho, že všetko prebehlo krektne, pretože sa môže stať, že aj dodatočne sa objavia problémy," uviedol Martin Vlachynský, analytik spoločnosti INESS.