Zmena zákona môže znížiť bezpečnosť na cestách
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Zmeny z dielne rezortu dopravy by sa mali objaviť v pripravovanej novele zákona. Ministerstvo chce skrátiť čakacie lehoty a zlepšiť služby, ktoré súvisia s technickou kontrolou motorových vozidiel. Národná asociácia STK nesúhlasí s liberalizáciou trhu a predstavila alternatívne riešenia. Jedným z nich je aj prísnejší meter na technikov, ktorý by mal skoncovať s benevolenciou pri kontrole áut.
Problém v avizovaných zmenách vidia členovia Národnej asociácie staníc technických kontrol (STK). Argumentujú, že existujúce stanice sú využité len na polovicu a zároveň sa obávajú, že sa zníži kvalita technických kontrol, ktorá by sa mohla prejaviť na stave áut a následne aj na cestách.
"Ak sa trh uvoľní, tak prídu určité skupiny dovozcov. Autičkári aj dnes dovážajú vozidlá, ale platí zásada, že kto opravuje, nekontroluje," hovorí predseda Národnej asociácie STK Miroslav Kobrtek.
Iné očakávania majú na Ministerstve dopravy, kde si myslia, že týmito zmenami zlepšia kvalitu služieb pri technických kontrolách. "Čakáme od toho znížené čakacie doby a zlepšenie dostupnosti týchto služieb,“ povedal Viktor Stromček, tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Pozitívne vníma túto iniciatívu aj šéf Autoklubu SR Štefan Mihálik. "Je to dobrá správa, ale treba sprísniť aj kontrolu týchto servisov."
Ak sa však pozrieme na to, ako funguje takto liberalizovaný trh v iných krajinách, pre negatívnu skúsenosť nemusíme chodiť ďaleko. Aj slovenské Ministerstvo dopravy sa mohlo poučiť od našich severných susedov, ktorý trh so stanicami STK liberalizovali v roku 2004. Dnes tam majú tisícky staníc s finančnými problémami a stúpol aj počet smrteľných nehôd.
V Česku sa napokon poučili a zaradili spiatočku. „Bol by to návrat do džungle,“ myslí si Michal Cuc, predseda Českej profesijnej komory STK.
Ministerstvo po schválení novely predpovedá vznik do tisíc nových pracovných miest, keďže na staniciach kontroly budú musieť zamestnať nových ľudí a revíznych technikov. Asociácia STK si naopak myslí, že zvyšovať by sa mala odbornosť a kvalita a nie počty zamestnancov.
"Hrozí tu vážne nebezpečenstvo, že na každej stanici prejde všetko," dodáva na záver Miroslav Kobrtek.