Zatiahnuté
Bratislava
Klement
23.11.2024
MAPA: Tento rok pribudnú na Slovensku nové úseky diaľnic
Zdielať na

MAPA: Tento rok pribudnú na Slovensku nové úseky diaľnic

BRATISLAVA / S otázkou, kedy bude hotová diaľnica do Košíc, sa stretáva každý minister dopravy už desiatky rokov. Podľa plánu ešte komunistických pohlavárov mala byť hotová v roku 1990. Minister dopravy upozornil na to, že hrozí úplne zastavenie výstavby diaľníc na Slovensku. Tie, ktoré sú vo výstavbe, dokončia. Čo bude ďalej, nikto nevie.

"Keď nemám finančné krytie, nemôžem stavať. Hrozí, že sa zastaví. Projektačne ideme ďalej, lebo veríme, že niečo sa musí nájsť. A keď nebudeme projektačne pripravení, a keď sa uvoľní dlhová brzda, my na to musíme reagovať," uviedol minister dopravy Arpád Érsek.

Projekty sú v príprave. Ak parlament ale neuvoľní dlhovú brzdu, teda ďalšie peniaze, minister dopravy bude apelovať u ministra financií.

V najbližších mesiacoch sa na nové úseky diaľnic môžu tešiť Žilinčania. Začiatkom júna to bude úsek D3 Svrčinovec - Skalité a v novembri D3 Žilina Strážov - Žilina Brodno.

V tejto sezóne ministerstvo spustí aj stavbu úseku Budimír - Bidovce pri Košiciach. Obchvat Prešova by mal tiež začať naberať reálne kontúry.

Ďalšou kategóriou sú stavby, ktoré sa majú ešte len súťažiť. Ide o úseky Tvrdošín - Nižná, Košice Šaca - Košické Olšany a pokračovanie obchvatu Prešova.

TV JOJ

​A práve tu nastáva problém, pretože štát nemá peniaze. "Nám do ceny diela vstupuje vyvolaná investíácia, to znamená prekládky vodných rokov, prekládky železníc, účelových komunikácií, protipovodňové opatrenia a to všetko navyšuje cenu diela. V iných krajinách sa tieto náklady co ceny diela nezahŕňajú," uviedol riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Cena za diaľnicu ale nie je len cenou za diaľnicu. "My máme v cenách za diaľnice zahrnuté futbalové ihriská, výmeny okien na základných školách v celých mestách. Prístupové komunikácie. To sa všetko robí ako súvisiace stavebné práce na diaľniciach. Toto všetko v cenách diaľnice máme. Preloží sa futbalové ihrisko a postaví sa v dedine väčšie. Ale s tým zhotoviteľ nič nemá," uviedol Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Meniace sa priority

Podľa neho sú na Slovensku prípady, kedy starostovia za podpis na stavebnom povolení žiadajú napríklad prístupovú cestu, ktorá vedie do poľného revíru. To všetko je v cene za diaľnicu. Podľa Mateja je hlavným problémom najmä to, že na Slovensku neexistuje jednotný systém, ako budeme postupovať pri výstavbe diaľnic.

Každou zmenou vlády sa menia ľudia na dôležitých postoch, na ktorých tieto plány realizujú. A nie len to. Neustále sa mení aj plán, čo je pre nás najakútnejšie. "Neustále menenie priorít, podľa toho ktorý príde minister, poslanec, ktorý župan si vylobuje rýchlostnú komunikáciu. Toto je zásadný bod, že sa stále menia priority," dodal Ondrej Matej.

Najčítanejšie správy