Ľudia na Gemeri protestovali. Premávku s nimi blokoval aj minister Ersék
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ROŽŇAVA / Cesta z Rožňavy do Košíc cez horský priechod Soroška bola v piatok uzavretá. To bol zámer protestujúcich, aby si úradníci na ministerstvách uvedomili, čo tento úsek pre slovenskú dopravu znamená. Nedávno sa totiž dozvedeli, že nad výstavbou rýchlostnej cesty južnou trasou visí veľký otáznik.
Obyvatelia Gemeru sa rozhodli na 30 minút zablokovať premávku pokojným prechádzaním cez priechody pre chodcov. Aj keď sa v dopravnej špičke tvorili kilometrové kolóny, paradoxne sa k nim pridal aj minister dopravy. Tento malý protest môže vo vládnej koalícii spôsobiť iskrenie.
"Cieľ máme stanovený v programovom vyhlásení, to znamená dostavbu rýchlostnej cesty R2. Ak to niekto spochybňuje, tak spochybňuje koaličnú zmluvu," myslí si poslanec Mostu-Híd Béla Bugár.
Útvar Hodnota za peniaze z ministerstva financií výstavbu južnej rýchlostnej cesty od Kriváňa cez Rožňavu do Košíc označil ako nerentabilnú. Podľa nich sa ju neoplatí stavať.
Minister súhlasí
"To, že našu vec považuje v Bratislave niekto za neadekvátnu a nerentabilnú, tak to je silné slovo. To obyvateľov nahnevalo," povedal jeden z účastníkov protestu.
K protestujúcim Gemerčanom sa pridali ľudia z celej trasy plánovanej a zároveň spochybňovanej R2.
"Dúfam, že všetci vydržíme tú polhodinku, držím nám palce, aby tá R2 bola," povzbudzoval protestujúcich primátor Rožňavy, Pavol Burdiga.
"Tú cestu potrebujú ľudia, ktorí tu žijú. My platíme rovnako dane ako aj Bratislavčania," hovorí organizátor protestu Radovan Cegledy.
S protestujúcimi súhlasí aj minister dopravy.
"Títo ľudia tú právom stoja, lebo nevieme, kedy bude úsek diaľnice postavený," povedal počas protestu Árpad Ersék.
Na rýchlostnej ceste R2 medzi Zvolenom a Košicami chýba ešte takmer 190 kilometrov. Tie sú rozdelené na 14 stavebných úsekov. Ani jeden však Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ešte nestavia, všetky sú iba v nejakom štádiu prípravy. Teda na papieri.
Diaľničná sieť je zaostalá
Medzi Kriváňom a Košicami je najpokročilejší úsek 11-kilometrová cesta Mýtna - Lovinobaňa. Podľa NDS sa už pripravuje súťaž na zhotoviteľa stavby. Útvar Hodnota za peniaze na ministerstve financií však upozorňuje, že nielen tam treba posudzovať intenzitu budúcej dopravy a náklady na výstavbu.
Podľa nich sa nie všade oplatí stavať drahú plnoprofilovú autostrádu, teda dva pruhy tam, dva pruhy naspäť.
"Tými možnosťami sú, buď rýchlostná cesta v polovičnom profile, alebo modernizácia existujúcej cesty 1. triedy s dobudovaním obchvatov miest a obcí," myslí si Štefan Kišš, riaditeľ útvaru Hodnota za peniaze z ministerstva financií.
Verejný hnev sa teraz obrátil proti útvaru Hodnota za peniaze. Ten však nie je na vine, že slovenská diaľničná sieť je dlhodobo zaostalá. Útvar len posudzuje efektívne používanie verejných peňazí. Za stav diaľnic zodpovedajú premiéri, ministri dopravy a manažéri NDS.