Iniciatíva FSI: Očakávaná oprava ciest v Banskobystrickom kraji zlyháva na neodbornosti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: SITA
Nekompetentne pripravené verejné obstarávanie spolu s podozrením na obchádzanie zákona sa najnovšie ukázalo ako problém v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK). Celkovo až 9 z 15 súťaží na rekonštrukciu ciest vyhrala spoločnosť, ktorá ich nie je schopná realizovať. Ide o jasný príklad neodbornosti na strane obstarávateľa v kombinácii s nedodržiavaním pravidiel v zmysle zákona, uvádza iniciatíva Fórum stavebných investícií.
Chýbajúca odbornosť a prehľad o pracovnom a cenovom trhu na strane obstarávateľov spôsobí časový sklz pri oprave ciest v Banskobystrickom samosprávnom kraji. „Nekorektné nastavenie cien pritom môže odradiť stavebné spoločnosti od účasti v súťažiach, čo sa ukázalo aj v tomto prípade. Deformuje sa tak konkurenčné prostredie a vytvára priestor pre firmy, ktoré by v transparentnej a férovej súťaži za žiadnych okolností nemohli obstáť,“ konštatuje prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik zastupujúci iniciatívu Fórum stavebných investícií.
„Spoločnosť, ktorá nemá ani základné technické vybavenie a obaľovacie centrum na výrobu asfaltových zmesí, jednoducho nemôže spĺňať podmienky súťaží na stavebné práce, ktorých podstatnou časťou je výroba, dodávka a pokládka asfaltových zmesí, v hodnote niekoľko miliónov eur,“ zdôrazňuje P. Kováčik. Firma napokon zákazky realizovať nebude, nakoľko sa ich vzdala a BBSK bude musieť 9 z 15 súťaží zopakovať nanovo.
Výsledkom súťaže na elektronickom trhovisku je okamžité uzavretie zmluvy. Župa má teda platné uzavreté zmluvy s dodávateľmi a otázkou zostáva, aké sankcie uplatní voči dodávateľovi, ktorý v súlade s podmienkami určenými župou vyhral viacero súťaží, ale nie je schopný ich realizovať.
Podozrenie z obchádzania zákona
Ak renomované spoločnosti nepredložili ponuky, príčinu treba hľadať v tom, že župou vyhlásené maximálne výšky cien boli na niektoré úseky o viac ako 30% nižšie, ako boli cenové ponuky predložené týmito spoločnosťami v rámci predbežného prieskumu. „Hovoriť o údajnom karteli stavebných firiem v regióne vnímame ako lacnú výhovorku vedenia BBSK v snahe zakryť skutočné príčiny vedúce k zbabranému procesu verejného obstarávania,“ hovorí zástupca iniciatívy Fórum stavebných investícií.
Taktiež pretrváva podozrenie z nedovoleného postupu kraja pri zadávaní zákaziek. „Je zrejmé, že v prípade zadávaných zákaziek nejde o stavebné práce bežne dostupné na trhu. Úrad pre verejné obstarávanie aj na základe rokovaní s odborníkmi ZSPS vydal začiatkom roka 2017 nové výkladové stanoviská. Tie definujú, že súťaženie stavebných prác prostredníctvom elektronického trhoviska je nepovoleným postupom, ktorý nie je v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,“ ozrejmil P. Kováčik.
Výkladové stanoviská Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) z februára 2017 znížili nezmyselný tlak na ceny prác a služieb v stavebníctve. Využívanie elektronického trhoviska pri prácach a službách v stavebníctve mohlo spôsobovať neprimerané uprednostňovanie ceny zákazky pred kvalitou. ÚVO vydal výkladové stanoviská po stretnutiach a konzultáciách za účasti zástupcov ZSPS.
Nekvalitné podklady predražujú výstavbu
Ako problém pri verejnom obstarávaní sa dlhodobo ukazuje aj nedostatočná odborná úroveň verejných obstarávateľov a nimi pripravených podkladov. Napríklad niektoré úseky boli v prípade súťaží vyhlásených v Banskobystrickom kraji uvedené dvakrát a odlišovali sa len vo vyhlasovacej cene, pričom mali rovnaké názvy, položky či výmery.
Zlepšenie kvality prípravy verejných obstarávaní by znížilo nejasnosti stavebných firiem pri vypracovávaní ponúk. Diaľnice, rýchlostné cesty či akékoľvek iné dopravné komunikácie sú investíciou na dlhé obdobie, a tak nesmie chýbať dôraz na kvalitnú prípravu projektov.
Ako reakciu na nepriaznivý vývoj slovenského stavebníctva predstavil ZSPS v marci 2017 iniciatívu „Fórum stavebných investícií“ (FSI). Jedným z hlavných zámerov je apelovať na štát v súvislosti s chýbajúcim záväzným plánom výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a ďalšej infraštruktúry, ale aj na zvýšenie kvality verejných obstarávaní. Len za takýchto okolností dokážu stavebné firmy efektívne plánovať a naplno využívať dostupné kapacity. Cieľom expertov FSI je poskytovať odbornú pomoc a prispievať k tomu, aby sme realizovali verejné investície v stavebníctve na základe uvážených rozhodnutí s úžitkom pre celú spoločnosť.