Žiadne výmenné lístky, zdravotné karty, ani papierové recepty. Elektronické zdravotníctvo prichádza
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Snaha zaviesť na Slovensku elektronické zdravotníctvo je ako nekonečný príbeh. Začal sa písať už v roku 2008, keď prišli prvé správy o zavedení tohto výdobytku modernej doby. A stále nič. Zdá sa, že teraz sa to už naozaj zmení.
Definitívny dátum je oficiálne 1. január 2018. Od januára tak začne u nás fungovať elektronické zdravotníctvo naplno. Prinesie viacero pozitívnych zmien. "Občania budú mať prístup k záznamom, nebudú duplicitné vyšetrenia, zefektívni sa návšteva u lekára, obmedzí sa nepriaznivý účinok liekov. Lekári budú mať rýchly, ľahký prístup k zdravotným záznamom pacientov," povedala Soňa Valášiková z Národného centra zdravotníckych informácií. Po novom už nebude nutné k špecialistovi s výmenným lístkom. Všeobecný lekár zadá požiadavku do systému a špecialista ju uvidí.
Lekári ušetria množstvo času na administratívne úkony, ako je vypisovanie a vytláčanie výmenných lístkov, či receptov. Sestričky nebudú musieť hľadať zdravotné karty v kartotéke.To všetko má byť od januára minulosťou.
Systém bude fungovať jednoducho. Ak človek nemá občiansky preukaz s čipom, jednoducho lekárovi nadiktuje číslo z preukazu poistenca. Ten, kto si musí teraz niečo fyzicky vybavovať totiž nie je pacient, ale lekár. Na to, aby sa dostal k záznamom pacienta, k jeho liekom, diagnózam a podobne, potrebuje preukaz zdravotníckeho pracovníka. "Všetci pracovníci si musia podať žiadosť do konca októbra okrem zubných technikov, dopravy a očnej optiky, čiže lekári, sestry, pôrodné asistentky, zubné hygieničky, lekárnici, ap.," objasňuje Valášiková. Týka sa to asi 90 tisíc zdravotníckych pracovníkov. Doteraz o takýto preukaz požiadalo 30 tisíc z nich, vydaných je 20 tisíc preukazov.
Výrazný posun nastane aj pre lekárne. Od januára už nebude treba chodiť s papierovými receptami. Lekárnik bude vedieť, čo má vydať, a zároveň aj to, čo vydať nemá. Pretože v systéme uvidí, ktorý liek s ktorým nemá kombinovať. "Tí pacienti, ktorí budú chcieť, tak stále dostanú ten klasický papierový recept, ale on už prestane spĺňať úlohu akéhosi nosiča informácií. Na ňom bude síce uvedené to, čo je tam aj teraz, ale zároveň tam bude čiarový kód, ktorý sa po načítaní v lekárni spojí s tým úložiskom elektronického lekárskeho predpisu," vysvetľuje Ondrej Sukeľ zo Slovenskej lekárnickej komory.
Lekár sa zároveň dozvie, či a čo konkrétne pacient v lekárni dostal. Lekárnici si od tohto systému sľubujú zrýchlenie, zjednodušenie, a tiež zníženie rizika chybovosti. Navyše to urýchli preplácanie liekov poisťovňami.
Osobné informácie by však nemali byť zneužité. Dokonca aj sám pacient si bude môcť cez internet skontrolovať, ako je s nimi naložené. "Sa pacient dostane k svojej dokumentácii. Môže pozerať, aké lieky, kto predpísal, kedy boli vydané, pozrieť diagnózy a najmä, uvidí, ktorý lekár si kedy pozeral jeho záznamy," hovorí Valášiková.
Vytvorenie tohto systému stálo daňových poplatníkov za tých 10 rokov 47 miliónov eur, no predpokladá sa, že celkovo sa elektronizáciou ušetrí ročne 80 až 100 miliónov.