Reklamovať sa dá všetko, aj služby. Ak vám nechutí, povedzte to
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Zažili sme to asi všetci - kúpime si vytúženú vec, no zistíme, že nefunguje tak, ako má, prípadne vyzerá inak, je poškodená. A je po radosti. Väčšina vtedy pristúpi k relkamácii.
Reklamovať sa dá naozaj všetko. Jediná vec, ktorú neviete reklamovať je, keď si kúpite tovar s vadou a viete o nej. "Dostanete preto zľavu, ale ste informovaní, že nekupujete 100-percentný tovar," hovorí ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Nadežda Machútová.
V princípe na všetok tovar sa vzťahuje záručná doba 24 mesiacov, ale sú tam výnimky. "Napríklad ak hovoríme o použitom tovare, tak ide o 12-mesačnú záruku. Keď si kupujete stavbu, byt, robený na kľúč, tam je trojročná záruka. Keď si dávate robiť nejaké stavebné práce, máte 18 mesiacov záruku," vymenováva Machútová.
Čo sa týka reklamácií služieb, aj to sa dá. "Tu sa predpokladá, že spotrebiteľ bude iniciatívny a problém bude riešiť tam, na tom mieste," vysvetľuje riaditeľka SOI. Keď je v reštaurácii niečo nie chutné, tak okamžite reklamujem. "Jedlo nezjem a ani ho nemusím zaplatiť," hovorí Machútová. Ak hovoríme o kaderníčke či kozmetičke, to sú úpravy vecí, to je zmluva o dielo. "To vecou sú vlasy, tvár, obočie. Tam to opäť treba riešiť okamžite. Lebo sú situácie, ktoré sa nedajú ani následne zachrániť," pokračuje riaditeľka.
Reklamačná lehota je vždy 30 dní. Je to zákonná lehota, nemožné ju je predlžovať. Akonáhle nestihne vybaviť spotrebiteľa vybaviť do 30 dní, automaticky mu naskakuje právo, buď vymeniť tovar, alebo vrátiť peniaze. "Spotrebiteľ je pánom situácie a vyberá si," dodáva riaditeľka SOI.