Dostať postihnuté dieťa medzi zdravých školákov je tortúra. Rodičia sa búria
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Rodič musí venovať veľa energie, aby dostal dieťa so zdravotným znevýhodnením do bežnej základnej školy. Viacero organizácií tvrdí, že situácia sa ešte zhorší. Novovydané vzdelávacie programy vraj môžu zdravotne znevýhodnené deti vytlačiť z bežných škôl. A tak sa odborníci a organizácie spojili a odniesli na ministerstvo školstva otvorený list.
Napriek ťažkým zdravotným postihnutiam svojich detí chcú mnohí rodičia, aby ich dieťa chodilo do školy so zdravými deťmi. "My potrebujeme kamarátov, my si chceme v škole hľadať lásku," hovorí Katarína, matka 8-ročného integrovaného chlapca. Aby to dosiahli, stálo ich to enormné úsilie, aké si rodičia zdravých detí ani nevedia predstaviť. Keďže nemohli zohnať asistenta, do školskej lavice zasadol o 2 roky neskôr. Asistentku pre svojho syna napokon pani Katarína zohnala, platí ju ale z vlastného vrecka.
Takéto mamičky hovoria, že na papieri vyzerá nastavený systém možno dobre, ale týmto deťom veľmi nepomáha. "Myslím si, že skracovať deťom pobyt v škole na nejaké dve hodiny denne, alebo pár hodín týždenne, nie je integrácia," hovorí pani Katarína. Jedenásť organizácií a 5 odborníkov teraz v otvorenom liste bije na poplach. Píšu, že vydať niekoľko vzdelávacích programov pre každú skupinu detí so zdravotným znevýhodnením ohrozí to, čo chce slovenské školstvo dosiahnuť. "Skutočný dopad takto zavádzaných programov je antiinkluzívny. Tá škola tam má jedno dieťa s konkrétnym postihnutím a já mu zabezpečiť to, čo je v štátnom programe, ale ona mu to zabezpečiť nedokáže. To dieťa vytlačí, nebude tam môcť chodiť," hovorí detský psychológ Vladimír Dočkal.
Učiteľ v triede jednoducho nemôže učiť deti šiestimi spôsobmi, vytvoriť paralelné hodiny, škola nevie vytvoriť toľko úväzkov, takže tie deti v tejto škole nemôžu byť, nebudú tam ani prijaté," povedal Lucia Rosáková z OZ Inklucity.
"Pripomíname, že návrh vzdelávacích programov pre deti so zdravotným znevýhodnením pre predprimárne vzdelávanie vypracoval na základe podnetov z praxe v roku 2016 Štátny pedagogický ústav v spolupráci s odborníkmi," stojí vo vyhlásení ministerstva školstva.
"Štát vydal vzdelávacie programy, v ktorých žiada zabezpečiť na každej škole nereálne podmienky, logopéda, psychológa, sociálneho pedagóga, ale nedal ani euro," hovorí učiteľ Viktor Križo.
Odborníkov vrátane 4 detí na domácom vzdelávaní sa neplánovane rozhodol prijať štátny tajomník, ktorý im prisľúbil ďalšie rokovanie. Odborníci tvrdia, že hovoriť treba aj o financovaní. Štátny tajomník prisľúbil, že predloženými návrhmi sa bude rezort školstva zaoberať.