Promenáda pri Dunaji spôsobuje problémy. Dochádza na nej ku kolíziám chodcov a cyklistov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Na Slovensku vyrástli stovky kilometrov cyklistických trás, ale nie vždy majú logiku. Viaceré cyklotrasy vedú priamo cez pešie zóny, kde dochádza ku kolíziam cyklistov s chodcami. V hlavnom meste na promenáde pri Dunaji už ide o vážny problém. Zmiešaná trasa je navyše v rôznych úsekoch rôzne značená. Niekde vznikli tzv. zóny tolerancie, inde nie. Situácia si už vyžaduje systémové riešenie.
Keď sa chodec kráčajúci po promenáde zadíva na krásy Dunaja, veľmi ľahko sa mu môže stať, že vhupne do do jamy alebo sa ocitne na cyklistickej trase. Nábrežie Dunaja obyvatelia prirodzene vnímajú ako promenádu, pešiu zónu. Cyklisti s tým ale nesúhlasia.
Či chcú, alebo nie,na tomto mieste sa ocitajú chodci, cyklisti, ale aj korčuliari či kolobežkári. "Na promedánde evidujeme už dlhodobo rôzne kolízie," uviedla hovorkyňa J&T Real Estate Daniela Stričková.
Majiteľ časti promenády urobil prieskum
Ohrozenie zo strany cyklistov, ktorí často jazdia veľmi rýchlo, najviac cítili mamičky s deťmi. Na druhej strane zas kolízie podľa cyklistov častejšie zapríčinili chodci. "Vchádzajú cyklistom do cyklotrasy pretože vnímajú promenádu ako promenádu," uviedla Stričková.
Ako opatrenie zvolili na svojom úseku tzv. zónu tolerancie. Popri trase osadili dopravné značky a informačné tabule, ktoré nabádajú všetkých zúčastnených k tolerancii. Účinok sa podľa všetkého dostavil. Zatiaľ je to iba na jednom z úsekov promenády, zvyšok je značený inak alebo vôbec. Žiada si to jednotné označenie. "Mesto ako správca komunikácie by si malo jasne povedať a jasne stanoviť, že chce mať v jednom priestore bezkolízny pohyb chodcov aj cyklistov," uviedol Peter Kľučka, národný cyklokoordinátor.
Mesto problém rieši
Mesto tento problém údajne rieši a v prvej etape chce riešiť akútny problém, a to označiť trasu ako zmiešanú. V druhej etape chce riešiť osobitnú trasu pre cyklistov mimo promenády. Takéto riešenie vidí ako vhodné aj projektant. "Náš návrh spočíva v tom, že pre cyklistov ponecháme možnosť jazdiť na nábreží, s tým obmedzením, že budú dávať väčší pozor na chodcov, zároveň im chceme vytvoriť neobmedzený pohyb priamo na komunikácii, kde budú mať svoj cyklopruh v požadovaných šírkach," projektant Ondrej Majek.
Cyklotrasa na Liptove slúži najmä cyklistom, ktorý na nej trávia voľné chvíle. Okolité prostredie z nej ale robí zážitok aj v častiach s vyššou obtiažnosťou.