Skoro jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Nakupovanie online má svoje nástrahy. Dbajte na bezpečnosť a na svoje práva
Zdielať na

Nakupovanie online má svoje nástrahy. Dbajte na bezpečnosť a na svoje práva

BRATISLAVA / Internetový predaj získava na popularite. Nákup, ktorý vybavíme z pohodlia domova priamo z gauča je jednou z najväčších výhod, no aj tu pribúdajú podvodníci, ktorí chcú na kupujúcich iba zarobiť. Zákazníka zlákajú na falošný tovar alebo na nízke ceny.

Košická obchodná inšpekcia eviduje najnovšie niekoľko sťažností na internetový obchod s mobilnými telefónmi, ktorý prevádzkuje spoločnosť z Michaloviec. "Celkom päť podnetov spotrebiteľov, ktorí poukazovali na predaj použitých mobilov napriek skutočnosti, že boli deklarované ako nové. Tiež si nemohli uplatniť reklamáciu nakoľko s nimi predajca nekomunikuje," uviedla riaditeľka Košickej obchodnej inšpekcie v Košiciach Silvia Gazdová.

Najväčšia pravdepodobnosť, že ostaneme podvedení, je pri stránkach, z ktorých nevieme zistiť predajcu. "Pokiaľ je tam iba tabuľka - kontaktujte nás, kde vypíšete meno, predmet otázky a samotný text bez toho,aby ste vedeli, kto za stránkou stojí, tak na takej stránke by sme neodporúčali nakupovať," povedala poradkyňa Európskeho spotrebiteľského centra Soňa Kubáni. 

Chýbať by nemali obchodné podmienky, ktoré chránia nielen predajcu, ale aj kupujúceho. "Zákazník by mal buď priamo na stránke nájsť nejaký odkaz na to, ako obchod chráni osobné údaje, prípadne by mal vo všeobecných obchodných podmienkach zmieniť, ako si ja ako dotknutá osoba - zákazník, môžem uplatniť svoje práva týkajúce sa ochrany osobných údajov," uviedla hovorkyňa Úradu na ochranu osobných údajov Lucia Bezáková.

Kým pri predajcoch so sídlom v Európskej únii si môžeme uplatňovať právo vrátenia tovaru do 14 dní alebo dvojročnú záruku. Pri predajoch z iných krajín nakupujeme už na vlastnú zodpovednosť. "Často sa stretávame s prípadmi, že Slováci nakupujú z e-shopov z Veľkej Británie. Predpokladajú, že doména je zárukou, že obchodník je z tej krajiny," tvrdí hlavný poradca Európskeho spotrebiteľského centra Pavel Pavlovkin.

Podstatná informácia o pôvode predajcu je však v kontaktoch. Výrazná zľava by mala byť tiež výkričníkom ako nenaletieť. "Samozrejme môžete si všímať aj rôzne iné chyby na tej stránke, preklepy alebo nesprávne výrazy. Tá stránka nebude v poriadku," povedal špecialista na digitálnu bezpečnosť Ondrej Kubovič.

Akou takou záchranou keď sa už kúpu spotrebiteľ rozhodne risknúť môže byť aj spôsob platby. Vrátenie peňazí nám môže ešte zaručiť platba kreditnou alebo debetnou kartou cez internet. "Keď mu nepríde tovar, alebo bude doručené niečo iné, tak môže začať chargeback procedúru vo svojej banke a tam je šanca, že dostane svoje peniaze späť," uviedla Kubáni. 

V prípade platby, kde zvolíme prevod na účet, nemá spotrebiteľ na svoje peniaze späť už právo.

Pozrite si archívnu reportáž.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy