Odborári nechcú kariérové odmeňovanie bez peňazí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: SITA
Školskí odborári nedopustia, aby sa v školstve zaviedol kariérový systém odmeňovania bez potrebných financií.
Školskí odborári nedopustia, aby sa v školstve zaviedol kariérový systém odmeňovania bez potrebných financií. "V žiadnom prípade nebudeme súhlasiť s tým, že učiteľov budeme len vzdelávať, dáme im prvú, druhú atestačnú skúšku a ďalšie špecializačné štúdiá bez peňazí", povedal predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV) Ján Gašperan.
Podľa neho chcú, aby učiteľ, ktorý si bude dopĺňať vzdelanie, "urobí robotu navyše, prejaví sa to pri vzdelávaní, bol aj zaplatený". Gašperan tvrdí, že pre nízke platy sa nepripravujú žiadne štrajky. Nechcú spochybňovať dohody pred podpísaním kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, ktorou sa upravia platové podmienky zamestnancov školstva. Požadujú, aby sa zvyšovali platy, ale nie na úkor prepúšťania učiteľov.
Gašperan nechcel prezradiť, aké metódy použijú, aby získali peniaze na zvyšovanie platov učiteľov. "Bez peňazí urobiť zmenu v odmeňovaní nemá zmysel," podotkol Gašperan. Podľa neho, ak vláda nevyčlení potrebné financie, na budúci rok sa rozdiel medzi priemerným platom v národnom hospodárstve a priemerným platom v školstve prehĺbi zo súčasných 3500 korún na 4000 korún.
Minister školstva Ján Mikolaj už viackrát priznal, že v školstve chýba približne 1800 učiteľov cudzích jazykov. Podľa Gašperana počas rokov 2000 až 2006 odišlo z regionálneho školstva okolo 22 000 zamestnancov, z toho bolo 12 000 pedagogických a 10 000 nepedagogických zamestnancov.
Rezort pripravuje nový systém odmeňovania, podľa ktorého by učitelia dostávali viac peňazí za viac vedomostí. Zavedenie kariérového systému by malo zabrániť subjektívnemu ohodnocovaniu učiteľov. Rozlišovalo by sa medzi vertikálnou a horizontálnou úrovňou vzdelávania.
V rámci vertikálnej úrovne by sa zaviedli štyri kariérové stupne - začínajúci pedagogický zamestnanec, pedagogický zamestnanec, pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou. Po novom by sa platové tarify učiteľov určovali ako súčin priemernej mzdy v národnom hospodárstve a hodnoty koeficientu pre jednotlivé kariérové stupne a platové stupne.
V rámci horizontálnej úrovne by sa mali poskytovať kariérové príplatky, funkčné a špecializačné príplatky. Nový spôsob odmeňovania by mal platiť od 1. januára 2009.