Slovensko bez automobiliek? Máme záložný plán
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Jedni ho chvália ako nášho záchrancu, druhí pred ním varujú - vzťah Slovenska k automobilovému priemyslu je najmä z dlhodobého hľadiska kontroverzný. Dnes síce vyrábame najviac áut na svete na počet obyvateľov, premiér sa ale na nedávnej tlačovej besede koalície vyjadril, že v tom vidí problém a že treba mať alternatívu do budúcnosti. Má to byť poľnohospodárstvo, cestovný ruch a služby.
V skratke - keby aj odišli automobilky, ostane tu po nich to, čo je pod nimi - pôda. Práve ona by mala byť alternatívou pre budúcnosť Slovenska. "Poľnohospodárstvo, cestovný ruch a agroturistika sú oblasti, kde sa v budúcnosti budeme musieť pozerať ako na perspektívu týchto agiend podstatne bližšie," povedal premiér Robert Fico. Ministerka Matečná je nadšená a presvedčená o tom, že oblasť, ktorá spadá pod jej rezort, dokáže potenciálne vytvoriť množstvo pracovných miest. "Potravinársky, spracovateľský, aj strojárenský priemysel, ktorý vyrába stroje na produkciu, to je niečo, čo spolu súvisí," hovorí Gabriela Matečná.
V malom to funguje napríklad na Liptove, kde sa spája agronómia, chov zvierat a turistika. "Máme tu nový začínajúci projekt agroturizmus, robíme rôzne prehliadky farmy, animačné aktivity pre deti a podobne," hovorí Lukáš Kružliak, projektový manažér agroturizmu vo Východnej. Nie každý je ale z vízie zamerania sa Slovenska na pôdohospodárstvo nadšený. Martin Vlachynský, analytik INESS vraví: "Poľnohospodárstvo tvorí len malý zlomok ekonomiky. Slovensko by muselo zásobovať polovicu sveta, aby sme dokázali nahradiť priemysel."
Kriticky sa na túto víziu pozerá nielen opozícia, ale aj ľudia z premiérovho okolia. Kľúčové je podľa nich nezaspať priemyselnú revolúciu 4.0: "Hovoríme veľmi často o priemysle 4.0, ale v Európe máme governmenty 1.0, alebo 1.5 a aj vlády sa budú musieť meniť," hovorí vicepremiér Peter Pellegrini.
O tom, dokedy budú automobilky chrbtovou kosťou slovenskej ekonomiky, sa vedú diskusie dlhodobo: