Štát prichádza o peniaze. Nemá nárok vymáhať pokuty od zahraničných šoférov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vymáhanie pokút aj od zahraničných vodičov za využívanie slovenských diaľníc bez úhrady elektronickej diaľničnej známky umožnia až zmeny európskej smernice o elektronickom mýte a ich prevzatie do domáceho právneho poriadku.
V Európskej únii existuje 7 dopravných priestupkov, za ktoré je možné vymáhať pokuty aj zo zahraničia. Medzi ne sa radí pitie alkoholu, telefonovanie za volantom alebo prekročenie rýchlosti. Ale keď zahraničný vodič osobného vozidla nezaplatí na Slovensku elektronické mýto a opustí naše hranice, vymáhať od neho pokutu, môže byť problematické.
Poslanec Európskeho parlamentu József Nagy na tlačovej besede na Ministerstve dopravy a výstavby SR v piatok informoval, že súčasťou novely sú dva nové články. Tie by mali v budúcnosti umožniť vyberať pokuty od neplatičov za priestupky na cestách na území Slovenska. Bude totiž možné vymieňať si údaje o vlastníkoch vozidiel na základe ich poznávacích značiek a vymáhať pokuty.
Spravodajcom, v prípade smernice v Európskom parlamente za výbor pre občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci, je europoslanec Branislav Škripek. "Dostal som informáciu, že práve on ako spravodajca blokuje priechodnosť dvoch článkov tejto smernice, ktorá určuje presne možnosť výmeny informácií," uviedol Nagy "Považujem to za ochranu zlodejov," dodal.
Škripeka v stredu Nagy vyhľadal a požiadal ho, aby stiahol svoje výhrady. "Bohužiaľ pán Nagy poskytol novinárom interný materiál. Včera som urobil zmeny. Podal som pozmeňovacie návrhy, ktoré umožňujú vymáhať pokuty od zahraničných vodičov, keď zámerne nechcú platiť u nás mýto, ale to sa ešte len koncom marca bude preberať na výbore," povedal europoslanec Branislav Škripek.
Branislav Škripek tvrdí, že mal obavy, aby sa neplatenie mýta nebralo ako trestný čin. "Mrzí ma, ak to povedal tak, že ja to blokujem, nie je to pravda, chcem aby sa vyberali pokuty. Len som sa obával, aby nenastal prílišný postih," dodal europoslanec.
Napriek tejto obštrukcii Nagy myslí, že europoslanci za EĽS a socialistov presadia schválenie smernice, aby čo najskôr nadobudla účinnosť a zanikol problém s vymáhaním pokút od zahraničných vodičov. Európska smernica po schválení v Európskom parlamente musí ešte prejsť cez Radu EÚ. "Chcel by som vyzvať europoslancov, aby sa chopili tejto myšlienky a aby sme nepokutovali len našich vodičov," dodal Arpád Érsek, Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
Ministerstvo dopravy má štatistiky len o pokutovaných domácich vodičoch. "Poslali sme zatiaľ 25 453 pokút slovenským vodičom, z toho bolo uhradených 16 900 vo výške asi 1,87 milióna eur," uviedol Érsek. V Maďarsku doteraz vymáhali pokuty od cudzincov, ktorí nezaplatili diaľničnú známku, cez advokátsku kanceláriu na Slovensku. "Zastavili to, pretože prišli na to, že je protiprávne týmto spôsobom vymáhať pokuty od našich vodičov, ktorí v Maďarsku nezaplatili." povedal minister s tým, že to treba vyriešiť na úrovni EÚ.
Na hraničných diaľničných priechodoch bolo vlani vykonaných päťsto kontrol vozidiel. "V spolupráci s ministrom vnútra tlačím na to, aby sme na niektorých priechodoch posilnili kontrolu, keďže už vieme, na ktorých je najväčší únik," uviedol Érsek. "Nemôžeme vodičov zadržať na hraniciach. Musia prejsť určitý úsek cesty, kde mali možnosť odbočiť z diaľnice," dodal.