Opierka a pásy v aute. Takto si ich nastavíte správne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Päťdesiat eur. Toľko zaplatíte za nezapnutý bezpečnostný pás v aute. Okrem pokuty hrozí aj oveľa väčšie riziko poranenia. Nielen pás, ale aj opierky hlavy môžu spôsobiť vážnu traumu a to len preto, že ich máte zle nastavené.
Hlavová opierka je veľmi dôležitá. Neslúži len na opretie si hlavy pri dlhších cestách, ale je to dôležitý bezpečnostný prvok. Chráni vás pri nárazoch nielen spredu, keď sa telo vracia spať, ale aj pri nárazoch zozadu. "Keď je nízko to znamená, že hlava spraví istý pohyb a cvakneme si nervy, keď je zase vysoko vie spraviť opačný pohyb a zase si cvakneme nervy," vysvetľuje motoristický novinár, Peter Minárik. Zle nastavená opierka vám pri náraze dokáže spôsobiť vážne porania krčnej chrbtice. A to už pri nízkej nárazovej rýchlosti, ako dokázali testy nemeckého autoklubu.
Správne nastavená hlavová opierka by mala byť vo výške hlavy a stred opierky zároveň vo výške očí. Nie dole ani nie extrémne vysoko. Jej vzdialenosť od hlavy by mala byť čo najmenšia, aby jej zadržiavací účinok bol čo najvyšší. Aby vám správne nastavená opierka dokázala pomôcť, nesmiete zabudnúť ani na bezpečnostný pás. "Dôležité je zapnúť sa, ale berte na vedomie to, že bez bundy," upozorňuje Minárik.
Po zapnutí sa má pás pevne pritiahnuť k telu. Čím je bližšie k telu, tým lepšiu ochranu poskytne. "Pás má prechádzať nad ramenom. Niektorí si to nechávajú vyššie to nie je dobré, lebo to škrtí krk a pri tom pohybe si môžeme poraniť kožu," hovorí Minárik. Spodný priečny popruh má byť umiestnený naprieč cez bedrové kosti. Nesmie prechádzať cez brucho a po zapnutí ho nezabudnite dotiahnuť. Tieto základné pravidlá pre nastavenie pásov a opierok neplatia len pre vodiča, ale nemali by na ne zabúdať ani spolujazdci a to nielen vpredu, ale aj vzadu.
Pozrite si archívnu reportáž k téme: