Zápchy v Bratislave sú oproti iným mestám znesiteľné. Aj tak v nich ale strávite 29 hodín
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Kolóny v našom hlavnom meste sú na dennom poriadku. Vodiči v nich ročne strávia celé hodiny a často strácajú nervy. Spoločnosť Inrix každoročne zverejňuje rebríček s najväčšími dopravnými zápchami. Možno zostanete prekvapení.
Kolóny, kolóny a kolóny, asi tak vyzerajú každodenné rána a poobedia v hlavnom meste. Spoločnosť Inrix priniesla zaujímavú analýzu. Z nej vyplýva, že vodiči v Bratislave strávili v roku 2017 viac ako jeden celý deň v dopravných zápchach. A to konkrétne až 29 hodín. Za tento čas by ste napríklad stihli prejsť peši z Bratislavy do Brna. Alebo ak by ste chceli ísť na výlet, autom by ste za tento čas prišli až do Moskvy. Tá mimochodom dopadla v rebríčku katastrofálne. Šoféri tam v kolónach strávia ročne až 91 hodín.
Pri porovnaní s našimi susedmi sme na tom o čosi lepšie ako Viedeň, no horšie ako Praha, čo niektorých možno prekvapí. Vodiči v českom hlavnom meste strávili v roku 2017 v kolónach približne 24 hodín. Viedeň je na tom podstatne horšie. Tam šoféri stratili za rok až 40 hodín. "Praha má v prvom rade vybudované metro, majú vybudované dva okruhy okolo centra. Už 38 kilometrov pred centrom Prahy ste odklonený na obchvat a elegantne obídete Prahu. A tam je rozdiel prečo strávia Česi 24 hodín a my 29," hovorí dopravný konzultant Maroš Palesch.
Podľa odborníka je v dnešnej dobe u mladých ľudí auto samozrejmosťou a nie je nič výnimočné, keď sú v jednej rodine aj tri - štyri autá, čo tiež vplýva na premávku. Okrem toho ide aj o mentalitu ľudí, ktorí by mohli viac využívať napríklad bicykle alebo MHD. "Kedysi tu bolo plánované metro. Zatiaľ máme električku len po Farského. Momentálne je situácia, že fakt žijeme pomaly 30 rokov z toho, čo sa tu vybudovalo za socializmu. O D4 sa tu stále len hovorí. Stále sa o všetkom len hovorí. O R7 sa tiež stále len hovorí," povedal Palesch.
Mesto vidí odľahčenie premávky v koľajovej doprave. Rovnako ráta aj so záchytnými parkoviskami, no ich zrealizovanie je na dlhé lakte. "Zároveň rokujeme so železnicami, aby posilnili regionálne spoje do hlavného mesta. Hlavné mesto má vypracované štúdiu záchytných parkovísk, ktoré by sme budovali v rámci siete existujúcej MHD," vyjadrila sa Zuzana Onufer z Magistrátu hlavného mesta Bratislava. "V prvom rade je to stále v hlavách ľudí, v druhom v rozvoji mesta, pretože infraštruktúra Bratislavy už vôbec, ale vôbec nestíha a žijeme stále z toho, čo sa tu vybudovalo za socializmu," myslí si Palesch.
Nielen Bratislavu trápia na Slovensku zápchy, pozrite si archívnu reportáž: