Tlačidlo e-Call môže zachrániť životy. Od marca ho majú mať všetky nové autá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / V stredu sa začala testovacia prevádzka automatického tiesňového volania e-Call, ktorá bude trvať do nedele. Od 1. apríla sa spúšťa verzia pre nový záchranný systém, ktorý sa montuje do vozidiel.
V každom aute vyrobenom od marca 2018 je čierna skrinka, ktorá má mať zabudovaný systém e-Call. Pri stredovom zrkadle v aute je aj červené tlačidlo SOS. Tiesňové volania tak budú môcť byť aktivované automaticky pri nehode, prípadne manuálne pri zatlačení tlačidla. "Systém má autonómny zdroj elektrického napájania, takže aj v prípade nehody, kde dôjde k odpojeniu batérie, systém dokáže ďalej fungovať," povedal Peter Švec, hovorca automobilky.
Cieľom systému je skrátiť čas medzi ohlásením nehody a príchodom záchranárov, a teda eliminovať následky po dopravných nehodách, ktoré sú v niektorých prípadoch až smrteľné. Napríklad po dopravnej nehode vyšle čierna skrinka presnú polohu o aktivovanom airbagu vozidla na operačné stredisko a to v prípade potreby na miesto pošle záchranárov. "Systém v jednom balíku vyšle všetky informácie na operačné stredisko, a teda kde sa stala nehoda, či boli aktivované airbagy, intenzita nárazu a počet osôb na palube," uviedol Petar Lazarov, hovorca Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
Prijímať správy z e-Call systému nebudú na každom pracovisku 112 na Slovensku. Správy budú vedieť prijímať na dvoch operačných strediskách, konkrétne v Trenčíne a Žiline. Systém sám o sebe bude napojený na existujúcu linku 112. "Testovacia prevádzka systému e-Call bude v prevádzke od stredy do nedele 1. apríla. Od nedele bude v plnom nasadení." Čo sa týka vozidiel vyrobených pred rokom 2018, pre ne nie je jednotka e-Call povinná. Majitelia si ju tam ale môžu dať jednoducho zabudovať.