Podnikatelia pripravte sa, prichádza nová smernica
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Ak ste živnostníci, remeselníci, stavbári, prevádzkovatelia e-shopov, inými slovami, ak podnikáte v hociktorej oblasti, už onedlho sa musíte pripraviť na obrovskú zmenu v prípade ochrany dát, ktorú musíte zabezpečiť.
General Data Protection(GDPR) je smernica o ochrane osobných údajov. Podľa Ingrid Ludvikovej, zástupkyne Európskej komisie na Slovensku, sa všeobecné nariadenie na ochranu osobných údajov dotkne prakticky všetkých firiem a inštitúcií, ktoré nejakým spôsobom osobné údaje spracúvajú. "Pokiaľ podnikateľ poskytuje, alebo predáva služby klientom na základe faktúr, tak sa ho toto nariadenie týka tiež, pretože faktúry obsahujú osobné údaje a pokiaľ ich musí podnikateľ zo zákona po určitý čas uchovávať, znamená to že osobné údaje spracováva," povedala Ludviková.
Práve tu sa začínajú nové povinnosti pre všetkých, ktorí pracujú s faktúrami, pretože sú v nich uvedené osobné údaje. Nie je to iba meno či adresa, ale aj email. Za osobný údaj sa taktiež považujú aj biometrické údaje, teda napríklad vaša fotografia tváre. Ak teda vystavujete faktúry alebo vo forme zmluvy, medzi vami a dodávateľom, alebo priamo na faktúre musíte uviesť akým spôsobom a za akým účelom sa tieto údaje budú spracúvať. Či ich budete mať uložené v počítači alebo s nimi príde do styku externá firma, ako napríklad účtovníčka. Jednoducho tam musíte uviesť úplne všetko - čo, prečo a ako dlho sa s nimi bude diať.
"Ten malý podnikateľ napríklad, aj keď má väčšiu firmu, do 9 zamestnancov až 20, tak používa externú účtovníčku poväčšine, a takisto malí živnostník. Prakticky každý používa externú účtovníčku. Čiže on síce je prevádzkovateľ tých dát, čiže zhŕňa ich, ale sprostredkovateľa mu robí účtovníčka externá," vysvetlil Vladimír Sirotka z Asociácie malých podnikov.
Veľké zmeny budú aj na internete
Ak sa vytvárajú nákupné kontá a prihlasovanie funguje cez emailovú adresu, musíte takisto informovať svojich zákazníkov prečo vyžadujete jeho email, v akej databáze bude uložený, ako sa dá z nej odhlásiť a ako budete tieto osobné údaje chrániť. "Keď sa pozrieme na nejakého remeselníka, ktorý si vedie napríklad zoznam svojich zákazníkov, bude sa musieť zamyslieť nad tým, či tento zoznam nejakým spôsobom je chránený z hľadiska jeho zneužitia, či spracúva iba údaje, ktoré sú potrebné na výkon jeho činnosti," uviedol Pavel Nechala, právnik a odborník GDPR. Netýka sa to ale iba remeselníkov. Ak si akýkoľvek podnikateľ vedie databázu svojich odberateľov a zákazníkov, musí ich o tom informovať a oni s tým musia súhlasiť.
Ak podniky, alebo spoločnosti využívajú na ochranu svojich objektov kamerové systémy, tak aj oni spracovávajú osobné údaje. Nariadenie ustanovuje určiť si zodpovednú osobu, ktorá bude za tieto nahrávky zodpovedná. A firma ju navyše musí nahlásiť do 25.5 na úrad pre ochranu osobných údajov. Nová smernica začne platiť už 25. mája. Ak sa podľa nej ale nebudete riadiť hrozí vám pokuta až do výšky 20 miliónov eur alebo štyroch percent z ročného obratu firmy. "Pokuty veľmi výrazným spôsobom narástli a súčasne sa stalo to, že musia byť ukladané rovnakým spôsobom v celej Európe. Čiže bude dochádzať k harmonizácii týchto predpisov a takto pri porušení je povinnosť zo strany dozorných orgánov tieto pokuty ukladať," dodal Nechala.
Pozrite si archívnu reportáž o tom, ako chce Európska komisia zdaniť firmy: