Zatiahnuté, zmiešané prehánky
Bratislava
Cecília
22.11.2024
OĽaNO podá podnet na NKÚ, aby preveril tender na prenájom rušňov pre Cargo
Zdielať na

OĽaNO podá podnet na NKÚ, aby preveril tender na prenájom rušňov pre Cargo

Archívne video

BRATISLAVA / Opoziční poslanci opäť spochybnili verejnú súťaž, ktorá sa týka nových rušňov. Tentoraz ide o tender na prenájom desiatich strojov na 10 rokov pre železničnú spoločnosť CARGO. Poslanci tvrdia, že ide o nevýhodný biznis, pri ktorom navyše vopred vieme, kto zákazku získa.

Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) podá podnet na Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ), aby preveril obchodnú verejnú súťaž Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) na prenájom desiatich viacsystémových rušňov na desať rokov. Ako v stredu informoval poslanec a tieňový minister hnutia pre dopravu Ján Marosz, zároveň vyzývajú ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby zrušil tender.

Opozičné hnutie považuje lízing za menej výhodný ako nákup a súťaž za podozrivú, pričom už vopred predpokladá, že jej víťazom by sa mohla stať bratislavská lízingová spoločnosť S Rail Lease, s. r. o., hoci lehota na predkladanie ponúk uplynula v stredu 9. mája o 14:00. ZSSK CARGO vyhlásilo súťaž v polovici apríla, predpokladaná hodnota prenájmu desiatich rušňov je 58,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.

"Budeme sa pýtať pána ministra dopravy Érseka na hospodárskom výbore, akým spôsobom naloží s týmito informáciami a vyzývame ho, aby čím skôr zrušil toto nevýhodné obstarávanie, ktoré poškodzuje štát. Tiež podáme podnet na najvyšší kontrolný úrad, aby preveril okolnosti tejto súťaže," povedal Marosz. Cargo podľa poslanca ide modernizovať svoj vozidlový park a robí to úplne rovnako ako osobný štátny vlakový dopravca. "Je to ale ten najhorší a najdrahší možný spôsob, ktorý si železničné firmy vybrali. Železniční magazín už vo februári nafotil víťazné rušne v Nemecku, Cargo sa tvárilo, že o ničom nevie a v Bratislave sa objavili rušne, ktoré už majú špz-etky víťaznej firmy," uviedol Marosz. Malo by ísť vraj o rušne Vectron od výrobcu Siemens.

Expert OĽaNO pre dopravu Jiří Kubáček informoval, že prenájom rušňov je menej výhodný ako nákup vzhľadom na ich životnosť tridsať rokov. "Cena nového rušňa je 4,5 milióna eur, udržiavacie náklady elektrického rušňa počas trvania jeho životnosti skoro nikdy neprevýšia náklady na jeho obstaranie, to znamená je to ďalších 4,5 milióna. Z toho vyplýva, že náklady celoživotného cyklu, teda tridsiatich rokov u desiatich rušňov sú 90 miliónov eur," uviedol Kubáček.

Dvakrát viac

Prenájom desiatich rušňov na tridsať rokov by podľa neho stál zhruba 180 miliónov, teda dvakrát viac ako ich nákup. "Cargo drží svoje dlhy na uzde len vďaka tomu, že hlavne po roku 2009 rozpredáva svoj majetok a po roku 2014 je aj užívateľom zníženia poplatku za železničnú dopravnú cestu," dodal Kubáček, ktorý bol v minulosti generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy a výstavby.

Predsedníčka klubu OĽaNO v Národnej rade SR Veronika Remišová tvrdí, že problémom nie je len víťaz, ale aj samotný tender. "Prečo si ide štát na lízing požičať rušne na desať rokov za dvojnásobnú cenu, ako keby ich kúpil a udržiaval. Nech to vyhrá ktokoľvek, samotná podstata tohto tendra je, že je mimoriadne nevýhodný pre štát a teda aj pre peňaženky daňových poplatníkov," povedala Remišová.

OĽaNO sa domnieva, že tender je len divadlo a má podozrenie, že po desiatich rokoch prenájmu sa k rušňom dostane nejaký súkromný dopravca. "Sme presvedčení, že túto súťaž vyhrá spoločnosť S Rail Lease," dodal Marosz.

Železnice sa bránia

"K rušňom prezentovaným na tlačovej konferencii naša spoločnosť nemá žiadny vzťah. Počas trvania verejnej obchodnej súťaže nie je naša spoločnosť oprávnená vyjadrovať sa k otázkam, ktoré sa tejto súťaže vyslovene týkajú," informujú v stanovisku železnice. "Ide o akciovú spoločnosť, ktorá na svoje fungovanie nedostáva žiadne dotácie od štátu. Vedenie železničnej spoločnosti Cargo je plne zodpovedné za svoje rozhodnutia," dodáva hovorkyňa ministerstva dopravy, Karolína Ducká. 

Kritizujúcim poslancom zároveň ministerstvo odporúča aby sa obrátili na najvyšší kontrolný úrad. Tí už sľúbili, že tak aj urobia. Na priebiehajúcu súťaž to už ale vplyv mať nebude.

Ešte pred pár mesiacmi trápila Cargo iná situácia:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy