V Prešove už čoskoro pribudne nová trasa pre cyklistov. Nazvali ju Cykloželeznička
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PREŠOV / Roky ju plánovali, roky sľubovali, teraz sa konečne stáva realitou. Na bicykli sa onedlho bude dať pohodlne dostať z Prešova do rekreačnej oblasti Sigord. Cyklistický chodník už dostal aj prezývku - cykloželeznička. To preto, lebo povedie po trase, na ktorej kedysi stála železničná trať.
Je to presne tá trať po ktorej kedysi išla najprv lesná a potom pionierska úzkokoľajka. Teraz tu pribudne asfalt a s ním plnohodnotný cyklochodník. Písal sa rok 1961. Bola to veľká sláva. Keď z Prešova vyštartovala smer Sigord Pionierska železnička. Oceľová krásavica, ktorá vtedy vozne ťahala dodnes stojí na prešovskej železničnej stanici. "Toto je lokomotíva, ktorá 17.júna 1961 reálne otvorila trasu prešovskej Pionierskej železnice," tvrdí autor publikácie Z Prešova na Sigord, Slavomír Kontúr.
Trať vtedy nanovo stavali dobrovoľníci na trase bývalej lesnej železnice. Tá nahradila pôvodný plavebný kanál, po ktorom drevo zvážali z lesa. Teraz bude mať asfaltovú podobu. Investícia za viac ako milión eur. Dlhá takmer 6 a pol kilometra a široká tri metre. "Trasa sa začína na konci solivaru a potom nabieha na pôvodnú trasu lesnej železnice. Na trase budú lavičky, odpadkové koše," tvrdí Milan Grejták z Mestského úradu v Prešove.
Tak ako voľakedy lokomotíva tak teraz výhľad z bicykla bude ponúkať úžasnú prírodnú scenériu Slánskych vrchov. Prvá etapa bude končiť priamo pri vodnej nádrži. "Teraz som išiel po ceste, ale cyklotrasou to bude bezpečnejšie," hovorí jeden z nadšencov bicyklovania. "Väčšina trasy tejto cykloželezničky vedie po pozemkoch štátnych lesov a riešili sme to formou nájomných zmlúv," dodáva Milan Grejták.
Železnica voľakedy vdýchla život miestam ktoré dovtedy mali zlú dostupnosť po ceste. Niečo podobné si ľudia z okolice sľubujú od cyklochodníka, ktorý volajú aj cykloželeznička práve pre jej koľajovú minulosť. "A vlastne aj vďaka tej železnici sa tam rozmohla veľká výstavba chát. Zrazu tí ľudia tam vedeli pohodlne docestovať," vysvetľuje Kontúr. "Druhá etapa by mala predĺžiť túto cyklotrasu ďalej do Slánskych vrchov, aj do oblasti opálových baní," dopĺňa Grejták.