Tunel pod Tatrami skráti cestu medzi nami a Poliakmi o 70 minút. Ochranári ale nie sú nadšení
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
VYSOKÉ TATRY / O tuneli pod Vysokými Tatrami, ktorý by spojil slovenské a poľské Tatry sa písalo už veľa. Prednedávnom ale došlo k zásadnému posunu. Vedci a projektanti z Poľska už majú pripravený projekt a zameranie tunela, ktorý by mal viesť popod Tatry.
Poliaci opäť oživili myšlienku tunela popod Tatry. Začínať by mal v Zakopanom, v časti Kužnice a končiť na Slovensku, konkrétne na Štrbskom plese. Projektu sa ujali vedci z Univerzity vedy a techniky v poľskom Krakowe. Tí už majú hotový aj geodetický projekt. "Spolu s ďalšími kolegami sme vypracovali projekt, ktorý by presne toto umožnil. Teda z nášho geodetického pohľadu je realizácia takéhoto tunela možná," povedal autor projektu Edward Preweda.
Vedci pritom tvrdia, že inšpiráciou pre nich bolo stretnutie prezidenta Poľskej a Slovenskej republiky na Kasprovom vrchu, kde bola otvorená aj táto otázka. Tunel so sebou ale nesie aj riziká. "Problémom môže byť prípadná odchýlka pri razení tunelu, alebo aj to, že pod Tatrami je granit – jedna z najtvrdších hornín. Potom sú tu problémy geologické, hydrogeologické, ekologické a podobne," uviedol Preweda.
V tejto chvíli ešte nie je jasné, či pôjde o tunel určený pre autá alebo to bude vlakový tunel. Isté je, že by sa mala skrátiť cestovná doba medzi slovenskou a poľskou časťou zo súčasných jeden a pol hodiny na približne 20 minút. "Z hľadiska cestovného ruchu je to určite pre slovensko pozitívum, z hľadiska dopadu na životné prostredie a ochranu prírody treba posúdiť aké budú dopady," povedal primátor mesta Vysoké Tatry Ján Mokoš.
Ochranárom na oboch stranách Tatier sa nápad budovania tunela nepáči. "Oba parky sú zapísané v UNESCO a takýto veľký zásah do prírody je pre nás neprípustný. Oba naše parky kladú dôraz na ochranu prírody," povedal Pawel Sczepanek z poľskej strany. "Pokiaľ ten portál bude v zastavanom území, nevidíme problém prečo by to nebolo. Pokiaľ bude plánovaný v nejakom prísnejšom stupni ochrany, musí prejsť príslušným posudzovaním vplyvov a správa TANAP-u z toho nebude nadšená," dodal riaditeľ správy TANAP-u Pavol Majko.
Autori projektu argumentujú tým, že za hranicami sú tunely pod horami úplne bežným javom. "Vo vzťahu k iným európskym krajinám sú Tatry jediným miestom, kde takýto tunel nie je," uviedol Preweda.
Pozrite si archívnu reportáž.