ZOZNAM: Medzi Bratislavou, Trnavou a Sencom bude jazdiť 56 nových osobných vlakov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Na tratiach Bratislava - Trnava a Bratislava - Senec bude obojsmerne premávať 56 nových osobných vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko. Cieľovými a východzími stanicami v hlavnom meste budú Nové Mesto a Petržalka. V pracovných dňoch budú tieto vlaky jazdiť každých tridsať minút.
Výrazné zahustenie osobnej vlakovej dopravy v okolí Bratislavy je súčasťou letnej zmeny cestovného poriadku s platnosťou od nedele 10. júna. Ďalších devätnásť nových, resp. posilových spojov pribudne v Žilinskom kraji a vo Vysokých Tatrách.
Ako Ministerstvo dopravy a výstavby SR v utorok informovalo, hlavným cieľom tejto zmeny je odbremenenie už dnes preplnených mestských komunikácií a využitie potenciálu koľajovej dopravy pre rýchlejšie a ekologickejšie cestovanie. "Súhlasili sme s navýšením vlakových kilometrov na týchto frekventovaných trasách, ktoré zabezpečia ľuďom pohodlnejšie a rýchlejšie každodenné dochádzanie za povinnosťami. Ide o jedno z najvýznamnejších posilnení vlakovej dopravy za posledné roky a veľmi sa z toho teším," povedal minister dopravy a výstavby Aprád Érsek (Most-Híd). "Pevne verím, že aj ľudia budú spokojní a zistia, že sa im oplatí vymeniť auto za vlak," uviedol minister.
Prehľad zmien cestovného poriadku osobných vlakov v kocke
Letná zmena cestovného poriadku zavádza 29 nových vlakových spojení na trase Senec - Bratislava-Nové Mesto - Bratislava-Petržalka. V tomto dôležitom smere sa tak bude dať v pracovných dňoch cestovať v intervale každých tridsať minút. Zároveň každý vypravený vlak ponúkne cestujúcim približne tristo miest na sedenie. Rovnako sa posilní aj druhý veľmi vyťažený úsek Trnava - Bratislava, kde bude obojsmerne premávať spolu 27 nových vlakových spojov.
"Nové vlaky vedené na stanicu Bratislava-Nové Mesto majú odbremeniť dnes problematickú kapacitu koľají na Hlavnej stanici Bratislava. Zároveň medzi bratislavskými stanicami Nové Mesto a Petržalka dochádza k previazaniu najväčšieho sídliska - Petržalky vlakovými linkami mimo územie Bratislavy, konkrétne Ivanka pri Dunaji, Senec, Pezinok či Trnava," priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Cestujúci podľa nej budú môcť ľahšie prestupovať a pokračovať do svojho cieľa.
"Do Bratislavy dochádza v priemere 130-tisíc cestujúcich denne a v rannej špičke sa autom zo Senca či Pezinka nedostanete do centra skôr ako za 40 - 90 minút. Vlakom sa dopravíte do hlavného mesta rýchlejšie - z Pezinka za 22 minút, zo Senca do 28 minút a z Trnavy maximálne za 46 minút," informoval predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. "Z Nového Mesta môžu cestujúci ľahšie pokračovať napríklad do Ružinova, na Zlaté piesky či smerom na Avion a výhodou je aj zastávka Petržalka, ktorá na Prístavnom moste po šiestich rokoch znovu využíva koľaje pre osobnú dopravu," dodal Hlubocký.
Nový model prímestskej dopravy
Nové vlaky v okolí Bratislavy vytvoria nový model železničnej prímestskej dopravy na území hlavného mesta. Všetky uvedené vlaky budú zaradené do Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK) ako nové linky S 55 a S 65. V spolupráci s Bratislavskou integrovanou dopravou, prevádzkovateľom IDS BK, a Bratislavou bude posilnená kapacita súčasných liniek MHD do a zo staníc Bratislava-Nové Mesto, Bratislava predmestie, resp. Bratislava-Vinohrady. "Posilnenie dopravy je súčasťou dlhodobej vlastnej stratégie ZSSK čo najefektívnejšie využívať zverené prostriedky," uviedol podpredseda predstavenstva pre ekonomiku a informačný manažment ZSSK Patrik Horný. "Nové vlaky budú využívať rušne, vozne a súpravy, ktoré už máme k dispozícii. Nie je nutné zvýšiť počet zamestnancov. Tým zásadne zlepšujeme efektivitu celej našej spoločnosti," upozornil Horný.
Na trati medzi Žilinou a Čadcou budú dopoludnia v pracovných dňoch premávať tri nové prímestské osobné vlaky. Spolu so súčasnými spojeniami vytvoria pravidelný hodinový takt ako základ pre vznik integrovaného dopravného systému v budúcnosti. Cestujúci sa môžu vyhnúť kolónam pre výstavbu diaľnice D3. Na tratiach Tatranských elektrických železníc a Ozubnicovej železnice (zubačka) ZSSK zavedie šestnásť posilových vlakov. Dva vlaky medzi Starým Smokovcom a Tatranskou Lomnicou budú cez letné prázdniny jazdiť denne (30. júna až 2. septembra). Desať vlakov medzi Štrbou a Štrbským Plesom a štyri vlaky medzi Štrbským Plesom a stanicou Poprad-Tatry budú v uvedenom období premávať denne a 16. - 24. júna a 8. - 23. septembra pôjdu v sobotu a vo sviatok.