Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Prívalové dažde spôsobili škody na cestách. Odborník radí, ako si neutopiť auto
Zdielať na

Prívalové dažde spôsobili škody na cestách. Odborník radí, ako si neutopiť auto

BRATISLAVA / Prívalové dažde spôsobili nie len dopravný kolaps v našom hlavnom meste, ale aj veľké nepríjemnosti viacerým majiteľom áut. Sociálne siete už obletelo mnoho záberov na vozidlá stojace vo vode priamo na zaplavenej ceste.

Brodiť sa hlbokou vodou na ceste môže mať niekedy pre vozidlo nepríjemné následky. "Môže sa pokaziť čokoľvek. Akonáhle do riadiacej jednotky natečie voda, auto môže začať mať vlastný život, začať niečo spúšťať samé od seba, alebo niečo nebude fungovať vôbec," uviedol Maroš Mana, majiteľ autoservisu. V prvom rade servisní technici odporúčajú auto dôkladne vysušiť. Samozrejme, nie len to, čo je pod kapotou ale aj celý interiér, pokiaľ sa doň voda dostala. 

Prípadné technické poruchy sa však nemusia prejaviť okamžite. "Pokiaľ natieklo nie veľa vody, ale vznikla vlhkosť, oxidácia, môže sa prejaviť problém aj po týždňoch či mesiacoch," pokračoval Mana. Fatálne škody môžu nastať vtedy, ak sa dostane voda do motora, presnejšie do miesta, kadiaľ má prúdiť vzduch. Keďže voda je nestlačiteľná, zničia sa časti motora, čím sa môže úplne zničiť aj celý motor. Preto by sme mali vedieť, ako postupovať v prípadoch, keď je cesta zaplavená tak, ako to bolo v stredu na viacerých miestach v Bratislave. 

Dôležitý je stav riadiacej jednotky

V prvom rade ho treba poriadne nechať vysušiť, či už kvôli zápachu, alebo možných pliesní, no to je ten najmenší problém. Množstvo áut má totiž vo vnútri v blatníkoch alebo v podlahe zabudované rôzne riadiace jednotky a elektroinštalácie. Práve tie treba dať poriadne skontrolovať. Problém pri menšom zatopení sa môže objaviť až po niekoľkých mesiacoch. "Ako náhle do niektorej z tých riadiacich jednotiek natiekla voda, môže mať to auto svoj život. Niektoré veci môžu začať fungovať bez toho aby sme chceli. Čiže auto môže samo začať spúšťať okná, púšťať svetlá a niečo nebude fungovať vôbec," zdôraznil Mana. 

Nebezpečná jazda cez vodu

Servisný technik radí, kedy je už jazda cez vodu pre auto nebezpečná. "Každé auto je riešené tak, aby minimálnu časť vedelo akceptovať a cez filter by mala voda vytiecť von. Ale ak ideme cez mláku 10 metrov, je jasné, že voda nevytečie a že ju do motora nasajeme," vysvetlil mechanik.

Každý typ auta môže mať dôležité súčasti motora v inej vzdialenosti od zeme. Ale existuje aj všeobecné odporúčanie pre majiteľov všetkých typov áut, ktoré by malo fungovať vždy. "Ak je voda a vodič vie, aká je hlboká, tak do jednej tretiny pneumatiky môže ísť. Ak do polovice tak je to problém. Ak zastane, môže mať problém. Vodu má vo vnútri. Ak je viac, môže to poškodiť elektroniku, a ak zaplaví auto celé, hrozí nasatie vody do motora," pokračoval. 

Pomaly a plynule

Dôležité je ísť pritom nízkou rýchlosťou a plynule. Aby ste jednoducho vlnu pred sebou tlačili. Toto je však prípad, keď poznáte hĺbku vody. Pri prívalovom daždi však ťažko odhadnúť jej hĺbku, keďže aj viditeľnosť je miestami minimálna. "Ak idú autá za sebou a podľa predchádzajúceho auta vidíme, aká je tam hlboká voda, tak to máme odkontrolované. Ale ak je len hlboká voda a nevieme aká, tak radšej tam neísť a vrátiť sa," radí Mana. 

V zahraničí preto poznajú rôzne dopravné značky. Tie upozorňujú vodičov na to, že cez daný úsek cesty je v prípade zaplavenia prívalovým dažďom prechádzať nebezpečné. Oslovili sme aj magistrát hlavného mesta, či o podobných značkách na niektorých miestach v meste neuvažuje, počas dňa sme však odpoveď nedostali. 

Pozrite si reportáž o servise zatopených áut a vyjadrenia poškodených: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy