Zatiahnuté
12°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2025
Škola otvorená všetkým chce, aby každé dieťa malo právo navštevovať bežnú školu
Zdielať na

Škola otvorená všetkým chce, aby každé dieťa malo právo navštevovať bežnú školu

Právo každého dieťaťa navštevovať bežnú školu a zabezpečenie rovnakých príležitostí pre všetkých. To sú priority, na ktoré vo svojich aktivitách upriamuje pozornosť národný projekt Škola otvorená všetkým. Jeho hlavným cieľom je podpora inkluzívneho vzdelávania a zlepšenie výsledkov a kompetencií detí a žiakov v 50 materských a 130 základných školách. Národný projekt zdôrazňuje nutnosť intervencie už v predškolskom veku. Hlavnými piliermi projektu pri zavádzaní inklúzie do materských škôl sú úzka spolupráca s rodinou, vzdelávanie učiteľov a odborných zamestnancov v systéme inkluzívnej podpory detí a žiakov a neformálne vzdelávanie. Ako informuje webový portál rezortu školstva, práve neformálne vzdelávanie je dôležitou súčasťou projektu, keďže sa snaží podchytiť a pripraviť na vstup do prvého ročníka aj tie deti, ktoré z rôznych dôvodov materskú školu nenavštevujú. Na neformálnom vzdelávaní sa do apríla tohto roku zúčastnilo 619 detí a 516 rodičov. „Národný projekt Škola otvorená všetkým svojou komplexnosťou a inovatívnym prístupom jedinečným spôsobom prispieva k uľahčeniu prechodného obdobia od integrácie k inklúzii a môžeme ho považovať za projekt s výrazným prínosom pre zavádzanie inkluzívneho modelu školy v podmienkach Slovenskej republiky,“ povedal hlavný garant odborných aktivít Peter Dolíhal.


Vďaka projektu pracovalo k marcu na školách 284 asistentov a 187 odborných zamestnancov, významným spôsobom tak rieši na školách aj problematiku kvalitného personálneho zabezpečenia. Odbornosť zamestnancov škôl je zvyšovaná formou kontinuálneho vzdelávania a prostredníctvom praktických manuálov, ktoré ponúkajú rozšírenie kompetencií v oblasti inklúzie. Dokument Manuál k depistáži predstavuje pre pedagogických a odborných zamestnancov konkrétny návod, ako úspešne zmapovať pripravenosť detí predškolského veku na školské prostredie. Vďaka kvalitne zrealizovanej depistáži a identifikácii problémov je tak následne možné uskutočniť stimuláciu oslabených oblastí dieťaťa s cieľom akcelerovať jeho vývin a pripraviť ho na vstup do prvého ročníka základnej školy. Praktický návod, ako na to, ponúka Manuál k stimulačnému programu. Inštruktážami k obom manuálom v rozsahu 20 hodín prešlo 103 odborných zamestnancov. Pomoc, predovšetkým učiteľkám materských škôl v oblasti stimulácie sociálne znevýhodnených detí, sa realizuje aj prostredníctvom návštev metodikov projektu priamo v školách. V prostredí základných škôl funguje celodenný výchovný systém so zameraním na prípravu žiakov na vyučovanie. Integrujúcim prvkom projektu medzi základnými a materskými školami sú tímy na podporu implementácie inkluzívneho modelu vzdelávania, pozostávajúce z učiteľov a odborných zamestnancov s podporou pedagogických asistentov.

Projekt je realizovaný v rámci Operačného programu ľudské zdroje, pričom naň bolo z Európskeho sociálneho fondu vyčlenených takmer 30 miliónov eur.

Zdielať na

Najčítanejšie správy