Škola otvorená všetkým chce, aby každé dieťa malo právo navštevovať bežnú školu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Právo každého dieťaťa navštevovať bežnú školu a zabezpečenie rovnakých príležitostí pre všetkých. To sú priority, na ktoré vo svojich aktivitách upriamuje pozornosť národný projekt Škola otvorená všetkým. Jeho hlavným cieľom je podpora inkluzívneho vzdelávania a zlepšenie výsledkov a kompetencií detí a žiakov v 50 materských a 130 základných školách. Národný projekt zdôrazňuje nutnosť intervencie už v predškolskom veku. Hlavnými piliermi projektu pri zavádzaní inklúzie do materských škôl sú úzka spolupráca s rodinou, vzdelávanie učiteľov a odborných zamestnancov v systéme inkluzívnej podpory detí a žiakov a neformálne vzdelávanie. Ako informuje webový portál rezortu školstva, práve neformálne vzdelávanie je dôležitou súčasťou projektu, keďže sa snaží podchytiť a pripraviť na vstup do prvého ročníka aj tie deti, ktoré z rôznych dôvodov materskú školu nenavštevujú. Na neformálnom vzdelávaní sa do apríla tohto roku zúčastnilo 619 detí a 516 rodičov. „Národný projekt Škola otvorená všetkým svojou komplexnosťou a inovatívnym prístupom jedinečným spôsobom prispieva k uľahčeniu prechodného obdobia od integrácie k inklúzii a môžeme ho považovať za projekt s výrazným prínosom pre zavádzanie inkluzívneho modelu školy v podmienkach Slovenskej republiky,“ povedal hlavný garant odborných aktivít Peter Dolíhal.
Vďaka projektu pracovalo k marcu na školách 284 asistentov a 187 odborných zamestnancov, významným spôsobom tak rieši na školách aj problematiku kvalitného personálneho zabezpečenia. Odbornosť zamestnancov škôl je zvyšovaná formou kontinuálneho vzdelávania a prostredníctvom praktických manuálov, ktoré ponúkajú rozšírenie kompetencií v oblasti inklúzie. Dokument Manuál k depistáži predstavuje pre pedagogických a odborných zamestnancov konkrétny návod, ako úspešne zmapovať pripravenosť detí predškolského veku na školské prostredie. Vďaka kvalitne zrealizovanej depistáži a identifikácii problémov je tak následne možné uskutočniť stimuláciu oslabených oblastí dieťaťa s cieľom akcelerovať jeho vývin a pripraviť ho na vstup do prvého ročníka základnej školy. Praktický návod, ako na to, ponúka Manuál k stimulačnému programu. Inštruktážami k obom manuálom v rozsahu 20 hodín prešlo 103 odborných zamestnancov. Pomoc, predovšetkým učiteľkám materských škôl v oblasti stimulácie sociálne znevýhodnených detí, sa realizuje aj prostredníctvom návštev metodikov projektu priamo v školách. V prostredí základných škôl funguje celodenný výchovný systém so zameraním na prípravu žiakov na vyučovanie. Integrujúcim prvkom projektu medzi základnými a materskými školami sú tímy na podporu implementácie inkluzívneho modelu vzdelávania, pozostávajúce z učiteľov a odborných zamestnancov s podporou pedagogických asistentov.
Projekt je realizovaný v rámci Operačného programu ľudské zdroje, pričom naň bolo z Európskeho sociálneho fondu vyčlenených takmer 30 miliónov eur.