Od 1.júla už budú všetci podnikatelia komunikovať s daňovým úradom výhradne elektronicky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Od prvého júla budú musieť v podstate už všetci komunikovať s daňovými úradmi elektronicky. Od začiatku tohto roka majú túto povinnosť firmy, teda právnické osoby, teraz prichádza rad na fyzické osoby podnikateľov.
To "v podstate všetci" sa týka tých, ktorí podnikajú v zmysle odchodného zákonníka a sú registrovaní na daň z príjmov. Čo presne to znamená, vysvetľuje hovorkyňa Finančnej správy Ivany Skokanovej: "Týka sa to napríklad živnostníkov, drobných farmárov, finančných poradcov, ale netýka sa to napríklad tých, ktorí prenajímajú nehnuteľnosť bez živnostenského oprávnenia."
Dá sa teda povedať, že ak máte pridelené daňové identifikačné číslo a nosíte alebo posielate papierové daňové priznania na daňový úrad, povinnosť elektronickej komunikácie sa vás týka. Samotná registrácia nie je príliš zložitá. Existujú tri rôzne spôsoby. "Ten prvý krok, ktorý musí podnikateľ urobiť je to, že sa zaregistruje na portáli finančnej správy na stránke www.fianancnasprava.sk a v pravom hornom rohu je tlačidlo registrácia. Po kliknutí si môže vybrať, či sa chce registrovať prostredníctvom zaručeného elektronického podpisu, alebo teda elektronického občianskeho preukazu s čipom. Po kliknutí na tento link bude presmerovaný na portál slovensko.sk," tvrdí Skokanová.
Tam už treba postupovať podľa pokynov na obrazovke, čo môže byť pre niekoho príliš zložité. Jednoduchšia sa zdá byť tretia možnosť, na ktorú nepotrebujete elektronický občiansky preukaz s čítačkou. Treba kliknúť na registračný formulár. "Kde vyplní základné informácie o sebe, vždy pri každom riadku je navádzacia formula, ktorá vysvetľuje ako riadok vyplniť. Po vyplnení si zadá užívateľ heslo, ktoré si sám zvolí tak, aby si ho samozrejme zapamätal a následne potvrdí zadané údaje stlačením tlačidla Registrovať," hovorí Skokanová.
Po niekoľkých minútach, či desiatkach minút by ste mali dostať na zadanú emailovú adresu akceptačný email. Potom sa treba vybrať na ktorýkoľvek daňový úrad, kde vám dajú identifikačné meno a heslo. Potom sa už môžete smelo prihlásiť. Ak naozaj nechcete nikam chodiť, skúste ten proces prejsť s elektronickým občianskym preukazom. V takom prípade je na konci registrácie ešte jeden krok. "Keď už je klient zaregistrovaný a prihlási sa do svojej internetovej zóny, musí ešte podať žiadosť o autorizáciu na ten daňový subjekt, za ktorý chce konať, teda buď na tú jeho živnosť, na tú jeho spoločnosť, alebo sám za seba ako osobu a podnikateľa," vysvetľuje Skokanová.
Tá autorizácia chvíľu trvá, pretože na úrade to musia spracovať, ale hovorkyňa nám povedala, že vytvorenie spomínanej väzby trvá maximálne tri dni. Potom to už musí fungovať. "Pre klientov, ktorí buď si nevedia poradiť, alebo potrebujú nejaké usmernenie, napríklad zabudli heslo a nevedia sa prihlásiť je zriadená, presnejšie funguje infolinka 048 4317 222. Naši zamestnanci sú k dispozícii každý pracovný deň od 8.00 do 16.00 a vedia previesť celým procesom," dopĺňa Skokanová.
Prvý júl sa síce blíži, ale netreba robiť paniku. Povinnosť zriadiť elektronickú komunikáciu do tohto termínu sa týka tých, ktorí si dali odklad daňového priznania alebo majú zamestnancov. Ak stihnete podať papierové daňové priznanie alebo nejaký výkaz do 30. júna, ešte vám to zoberú. Ostatní musia mať elektronickú komunikáciu zriadenú v momente, keď po tomto termíne budú daňovému úradu posielať nejaký dokument.