Učitelia protestovali pred ministerstvom školstva: Začnite konať, nezametajte problém pod koberec
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Učitelia si povedali dosť a rozhodli sa v pondelok postaviť pred budovu ministerstva školstva v Bratislave s transparentmi. Iniciatíva slovenských učiteľov spolu so študentskou iniciatívou Nie je nám to jedno sa spojili, aby rezortu školstva pripomenuli, že jeho hlavnou úlohou je riešiť problémy svojho rezortu a nie ich odkladať a zametať pod koberec.
Protest za vyššie platy učiteľov pred ministerstvom školstva nesie názov "Začnite konať!". Učitelia sa pred budovu postavili o siedmej hodine ráno a plánujú tam zotrvať do 14:30.
Učitelia protestujú pred ministerstvom školstva: Začnite konať, nezametajte problém pod koberec
Učitelia tvrdia, že od politikov už často počuli vetu: "Školstvo je pre nás prioritou", no sú konfrontovaní s opačnou realitou. "S ignorovaním problémov nízkych platov, systému financovania a riadenia škôl, existujúcich rozdielov v ich vybavenosti, nerovnakých podmienok v prístupe k vzdelaniu, opakujúcich sa eurofondových káuz, masívneho odchodu študentov do zahraničia, nedostatku učiteľov materských škôl, informatiky či prírodovedných predmetov. Ministerstvo má len prázdne sľuby, predstierané plány rozvoja, nepoužiteľné fínske modely, pracovné skupiny a invalidné projekty s nulovým výsledkom," uvádzajú učitelia.
11 otázok učiteľov na ministerku školstva
- Prečo ešte doteraz nedošlo k navýšeniu tarifných platov všetkých pedagogických a odborných zamestnancov o 140 EUR a následne o 90 Eur, hoci sa na nutnosti skokového navýšenia zhodujú domáci i zahraniční odborníci a za túto požiadavku prebehol najdlhší štrajk v histórii SR?
- Prečo vláda nezvýšila atraktivitu učiteľského povolania a na pedagogický smer sa stále nehlásia najlepší absolventi stredných škôl?
- Prečo ministerstvo nevypracovalo štandard vybavenosti škôl didaktickými prostriedkami a systematicky nevyrovnáva rozdiely v ich vybavenosti?
- Prečo sú stále tisíce detí mimo materských škôl?
- Prečo stále nie je zjednotené financovanie všetkých škôl a školských zariadení pod jedno ministerstvo?
- Prečo ani roky od avizovania a medializovania zámeru zlúčiť, resp. zrušiť niektoré priamo riadené organizácie v školstve, k tomuto kroku nedošlo?
- Prečo nie je vybavená ani polovica žiadostí o pridelenie asistentov učiteľa? Prečo na školách stále nie sú garantované odborné tímy (školský psychológ, špec. pedagóg a i.) napriek záväzku Programového vyhlásenia vlády a Modelu objektivizácie?
- Prečo nevidieť milióny eur z eurofondov priamo na školách?
- Prečo stále nie sú upravené pracovné podmienky vychovávateľov (úväzok, triednictvo, ustanovenie o najvyššom počte detí v jednom oddelení a i.)?
- Prečo sa doteraz nerealizovala reforma učebnicovej politiky, ktorá by zabezpečila otvorený trh s učebnicami primeranej kvality bez toho, aby si ich rodičia platili sami, alebo ich vyrábali a kopírovali učitelia?
- Prečo je rada školy stále iba formálnym a nefunkčným orgánom a zriaďovateľ má posledné slovo v demokracii školy?
Odpoveď prišla prekvapivo rýchlo
Krátko po začiatku protestu zišla medzi nespokojných učiteľov priamo ministerka školstva a pozvala ich na rokovanie za okrúhly stôl. Kompromis sa ale bude hľadať ťažko, najmä v otázke zvyšovania platov. Ministerka s jednorázovým navýšením o 140 a následne o 90 eur pre všetkých bez rozdielu, nesúhlasí, pretože by to vraj nebolo správne. Navyše argumentuje tým, že platy učiteľov sa v ostatných rokoch vyrovnali priemernému platu v národnom hospodárstve a namiesto požadovaných šiestich percent, tento rok dostanú 10, čo je oveľa viac ako žiadali.
Ministerka tiež hovorila o dobudovávaní kapacít v materských školách, na ktoré ministerstvá vnútra a pôdohospodárstva vyčlenili niekoľko desiatok miliónov eur. Ministerstvo chce toto zaškoľovanie predškolákov urobiť tak, aby staršie deti nevytláčali zo škôlok tie trojročné, ktorých rodičia sa už musia vrátiť do práce. No ako presne to urobí, zatiaľ nevieme. Ani o dva roky totiž pravdepodobne nebude v slovenských škôlkach miesto pre každé malé dieťa.
Učitelia pre ministerku pripravili aj veľké porovnanie fungovania školského systému vo Fínsku a u nás a žiadajú, aby sme sa k tomuto systému priblížili čo najviac. Ministerka hovorí, že dvere majú u nej otvorené. Učitelia ale už debatovať nechcú a žiadajú konkrétne kroky.